Friday, April 22, 2016

Toungue Tie Release Procedure

Assalamualaikum

Bercerita tentang baby baru..Muhammad Fawwaz kesayanganku..Muhammad Fawwaz saya lahirkan secara normal..sihat..membesar sama seperti baby-baby yang lain sehinggalah genap usia sebulan..saya bawak Fawwaz ke klinik kesihatan utk monthly check up and 1 month jab..kebiasaanya..appoitment pertama di klinik kesihatan..doc akan cek baby in detail..telangkup baby etc..kebetulan masa doc telangkupkan Fawwaz..dia nangis semahu-mahunya..tetiba doc ckp kat saya..eh..baby ni lidah dia bertali laaa..saat itu saya rasa seperti berada di awang awangan..otak saya cuba utk menangkap apa yg doc cuba bgtau..tp x boleh..selesai cek Fawwaz..doc buat satu refer letter ke bahagian dentist klinik kesihatan yg sama..memandangkan masa tu lagi beberapa minit lagi nak pukul 5..nak tanak saya terpaksa pergi ke dentist esok..keluar dr bilik doc..saya bgtau encik suami..tp saya sendiri tatau apa yg saya bgtau sbb saya sendiri tatau apa yg doc bgtau..sampai di rumah..saya terus capai handphone..saya cuba gugel apa yg doc ckp tadi..lidah bertali??okeh..lidah bertali = tongue tie..

Ankyloglossia, also known as tongue-tie, is a congenital oral anomaly that may decrease mobility of the tongue tip and is caused by an unusually short, thick lingual frenulum, a membrane connecting the underside of the tongue to the floor of the mouth. (sumber dr wikipedia)

Saya menangis semahu mahunya dalam bilik..sama  mcm masa Ashrof dulu..saya rasa down..takut dan sebagainya..Malam menjelma..saya masih lagi mencari info berkaitan dengan tongue tie..setelah membaca semua maklumat drpd internet..saya mula muhasabah diri..pk positif...mender ni terlalu kecil..tak sehebat Amir Ashrof dulu...Malam saya rasakan terlalu panjang..cepat laa menjelma wahai pagi..sungguh...saya benar2 x sabar nak bawa Muhammad Fawwaz berjumpa dengan dentist..

Akhirnya pagi menjelma jua..saya bersiap awal..pukul 8 dah ada dekat bahagian pergigian..disebabkan Muhammad Fawwaz masih baby..maka giliran kami dipercepatkan..kebetulan seorang doc lelaki yg bertugas pada hari tu..saya cuba ceritakan semua pada doc..doc mula buat assessment pada Fawwaz..Apa yg doc bgtau..bg dia lidah Fawwaz still in normal range...akan membesar sama denga usia Fawwaz..tapi saya masih belum berpuas ati..memandangkan saya masih risau...doc mencadangkan saya kembali semula ke sini bila Fawwaz berusia 3 bulan..

Seksanya rasa hati ini bila terpaksa menunggu..menunggu sesuatu yg x pasti..akhirnya genap umur Muhammad Fawwaz 3 bulan..saya kembali ke Klinik pergigian klinik kesihatan..kali ni saya berjumpa dengan seorang doc perempuan..cukup baik..cukup lembut tutur katanya..saya ceritakan semuanya kepada doc tersebut dan seperti kebiasaanya doc mula buat assessment pada Fawwaz..dan jawapan yg keluar dr mulut doc..mmg ada tongue tie..tp terlalu sikit..dlm 1 cm n usually...doc akan observe dulu...tapi disebabkan saya terlalu risau...doc tersebut berikan saya refer letter utk ke dentist pead di Hospital Kajang..Alhamdulillah..mudah semua urusan saya..appoitment kami dpt dengan mudah..x perlu menunggu lama..

 

Akhirnya kami ke sini..di sini Muhammad Fawwaz saya lahirkan 3 bulan yg lalu..x sangka saya perlu ke sini kembali..tp atas urusan yg berbeza...Kali ni kami berjumpa dengan seorang doc India..setelah memeriksa Fawwaz..doc decide utk buat procedure terus...since dah detect awal..so bagus release terus tongue tie tu..doc bg tarikh baru utk kami..sebelah pagi..saya dah ready mental dan fizikal..ini just minor procedure..x seperti amir Ashrof dulu..


Tiba tarikh yg dijanjikan..saya  ambil cuti..saya tiba awal pagi di Hospital Kajang...sebaik melangkah ke dalam bilik doc..beberapa org nurse sudah bersiap sedia..saya berdebar..lutut seakan menggigil..tapi saya cuba beranikan diri..tambah saya takut bila saya sendiri terpaksa pegang Muhammad Fawwaz sepanjang prosedur..Gambar di atas di rakam oleh encik suami saat prosedur sedang dijalankan..Gel disapukan di bawah lidah Fawwaz supaya rasa kebas..Saat itu saya lihat Muhammad Fawwaz menangis sekuat-kuatnya...tp saya hairan..kenapa saya x dengar suara Fawwaz..mcm mana nak dengar kalau dah tgn doc penuh dlm mulut Fawwaz...mmg saya menangis dlm hati saat itu..prosedur tersebut dibuat terlalu pantas..yg saya nampak doc bawak keluar gunting..gunting bawah lidah dan tekap dengan kapas..mmg saya nampak darah..tp sedikit..dan Fawwaz mmg menangis kuat masa tu..tp x lama..selesai prosedur tersebut..doc suruh saya bg susu pada baby..Alhamdulillah..Fawwaz menyusu seperti biasa..takde nampak mcm sakit..dan masih boleh tersenyum...doc decide utk discaj Fawwaz terus..so no more appoitment after this..


Gambar selepas prosedur..time ni tgh tunggu ubat...ubat demam je pun..tapi Fawwaz sgt2 strong dan behave..x meragam langsung..syukur alhamdulillah..Inilah dia pengalaman saya sepanjang bergelar seorang ibu..saya redho dan fikir positif..apa yg jadi pasti ada hikmahnya..hikmahnya ialah mematangkan saya..saya jd kuat dan tabah..tak seperti pengalaman semasa dengan Amir Ashrof dulu..buat anak ibu Muhammad Fawwaz..semoga Fawwaz membesar sihat seperti mana baby-baby yg seusia dengan Fawwaz..Aminn...

Pesanan dr penaja: if one of ur kids having this problem..1st skali..jgn gelabah ayam mcm saya..gugel dulu sedikit sebanyak info dlm internet..for ur info..procedure nye very minor...kejap sgt2..dan x ambik masa yg lama utk sembuh..bak kate doc...mmg dia akan menangis...kalau dia x menangis doc cuak...sbb pelik..huhuhu..ok baiiii..


1 comment:

  1. wawashhh!!! hiks.

    kene highlight la.. bold ke. emphasize that procedure ni tak sakit pon. sebab haritu nampak ada orang tanya dalam group macam risau gile nk buat procedure ni. maybe takot baby sakit gile or risaw after procedure tu condition camne kot

    wawash is a one tough lil boy. muahsked. haha

    ReplyDelete