Wednesday, May 11, 2016

Birth Story Muhammad Fawwaz Ahmad Marzuki

Assalamualaikum

Huurrmmm....baby dah masuk 8 bulan pun..tuan tanah kedaung baru hegeh2 nak cite pasal kelahiran bebi..okla tu...kurang-kurang cerita la jugok kan..yg lain cerita..takkan laa bebi yg ni x mo cite pulak..kenangan tuu...actually ramai yg tatau saya mengandung..hatta jiran depan idung pun tatau ko..hebak hebakkk erni suraya..kakakakaka...ikutkan masuk umur 35 thn baru nak pk..nak tamboh bebi ke idok...tapinye terawal pulak tuhan bg rezki..so terimala dengan tangan yg terbuka..ada cerita disebalik kelahiran Muhammad Fawwaz..

https://lh3.googleusercontent.com/jCw0w3M5ILePsx_LxtCNJHSntwGsa4yPY-PfiiXBtbNo-pvCNMyo6N5PUKiu1v9URDs=w300 

Haaa..korg penah tgk x menatang ni??org lelaki mmg idok tau la kot..tp org pompuan sure kenal ape menatang ni..ni namanya Period Calendar ye..

http://www.madamephone.com/wp-content/uploads/2014/06/periodcalendar.jpg

Setiap kali ko period..sila la tampo buntut kucing tu..seumur idup tak penah weii pakai apa2 apps bab period ni...ntah nape kali ni buleh terjebak pun aku tatau...cissss..ehh..ini semua kerja tuhan...apa yg jd tu ada hikmah..see..anak ko dah 4 kan?alhamdulillah...ngeeeee...ok..sambung balik cite...


Hurmmm..x lama lepas tu..tatau le pesal paler ni pening...so tuan rumah kedaung nekad nak pi klinik..sbbnye...period lewat perkara biasa..so buleh mintak ubat period nge doc..niat di hati camtu le..skali doc suh buat UPT..okeh..nge konfiden nye pi toilet n pulang ke bilik doc membawa sebekas sisa buangan..doc kate..pi tunggu luar dulu ye..kang dia panggil masuk balik..time ni mmg relax x kate ape..sembang2 nge encik suami..sampai le nurse panggei masuk..time masuk tu nampak doc senyum kambiing...aikk..len mcm ni..hati dah cuakkk...tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..amik kooooo...2 line ye erni..mengandung ni erni...time ni tatau nak nangis ke ape..suke tu suke jugak..tp nye x sangka..so doc tanye last period bile..bile bgtau last period bile doc pun ckp..ini bukan lewat sket..lewat byk ni..adeii..kena lagiii..tung tang tung tang kire punye kire...7 minggu...ambik ko..due ialah on september ye..11 september gitu..

kuar dr bilik doc..saya terus terjah encik suami..2 line oiii..cemana ni..ni abg le punye paseiii..ehh..ape pulak abg..ayg le..katenyer..dah...gado2 manje pulak kat situ sampai budak laki sebelah duk tgk kami atas bawah..mesti die duk pk..depa ni dah kawin kaa blom duk gado pasal ngandung2 nii..kikiki..skali encik suami bunyik...jom la kite pi minum mamak sat..tenangkan pkran..kahkahkah..part ni sumpah lawak weii..tapinye..pregnant kali ni rasanya yg paling best..dan mencabar tu ada la sket..cumanya muke i ollss x comot mcm slalu..kikiki..perasan..berat pun x de laaa mcm berat anak gajah..makan pun catu sbb takut beno kot kang kuar bebi beso mcm amir ashrof..huhuhuhu



Haaa...see..time ni dah 8 bulan x silap...kecit je perut tu kan...huhuhuhuhu...time ni raya di bangi..x balik ganu...tapinye raya pertama penyudahnye balik jugak ganu sbb ada hal kecemasan..itu citer kat entry lain laaa...


Sepanjang mengandung..tipu laa kalo saya kate semuanya indah..ade jugak yg pahitnye...mengandung kali ni..kepala mmg pening n sakit non stop..makanya beberapa hari sebelum bersalin saya tersadai di sini..di Pusat Bersalin Berisiko Rendah Putrajaya..5 hari kot ko berkampung kat situ...haru sungguhh..tambah haru lagi sian kat anak2..sape laa yg tolong tgk-tgk kan dorg...huuuwwaaaa....sbb ape warded..malas nak cite..kejap saspek jantung la ape la..naik lembik pulak lutut aku ni mendengo bab2 saspek nii..hahahaha


Sian budak2 niii..sure rindu gile kat ibu..5 hari kot x nampak..huuuuuuuuuuuuu..patutnye kat sini mana buleh budak2 masuk...tapi entah cemana encik suami seludup budak2 ni masuk pun saya tatau..hahahaha



Haiiihhh..bilik satu dah tukar-tuka org..ko masih di sini..blom kuar2..ari2 zikir kat doc mintak balik...soriii..booolayan..duduk la ko kat situ sampai kepam..hari ke 5 baru buleh balik...yieeehhaaaaa

Itu cerita sblm bersalin...lepas kuar ward..ada follow up lagi kat putrajaya...doc sambung lagi mc seminggu...rehat la ko puas2 sblm bersalin...penyudahnye..2hb9 mlm...hurmmm..time ni dah mula rasa sakit2 manja...tp buat tatau lagi..kebetulan encik suami pi tgk wayang nge kawan2 dia..dekat kul baru balik..sblm ni saya dah bgtau ada rasa sakit...tapi x kuat..so sile laaa tgk wayang sampai abis dulu..balik tu encik suami mandi2, solat hajat n buatkan air utk saya..pastu baru la kedek2 pi spital putrajaya..

Sampai je kat spital..nurse terus ckp dah penuh..tp saya nk jugak cek kat situ..so masuk la bilik assessment..cek punye cek..2cm lagik...so dorg decide anto pi spital kajang..memula denga spital kajang mcm scary le pulak..tp pk positif..keluar dr bilik assessment..encik suami x de..mana la pulak peginye..dah le saya x bawak nset..hospital try kol pun x dapek..ambulan lak dah sampai..nak tanak naik le ambulan..kang pandai le nurse bgtau dia saya pi spital kajang...ngeeeee..

Dalam ambulan mmg dah rasa mcm nak membuang sgt...asik nurse kemain kecut perut siap pesan bagai..kalo sakit sgt bgtau..yg ambulan lak abis semua bumper n lubang dia langgor..lagi le aku rasa nak terberanak oiiii..sampai je spital...nurse bukak pintu ambulan..ko dah x buleh nak jalan..sbb perut dah sakit sgt..nak tanak suh la nurse bertabah tunggu jap sampai contraction ilang..ko hado??dah ok tu cepat2 masuk dlm klinik..tuka pakai kain..terus panjat katil..doc dtg n cek..ok..dah buleh masuk labor room..sudah 4 cm...yiehaaaaaaaaaaaaaaaaaa..tapinye nak dapat masuk ke labor room...lambat pulak..nak kena isi borang..buat line kat tgn lagi...perut den dah sakit ni doc..dalam duk duduk atas wheel chair tu pun saya dah meneran sket2 sbb mmg btol2 dah rasa nak membuang...

X lama tu mai la sorg nurse...tolakk masuk labor room..sampai kat labor room..dia suh panjat katill..ya ammpunn...tobat mmg dokleh nak kabat weii katil tu..saya ckp..kak..saya tak bleh nak panjat katil ni...btol2 rasa nak berry ni kak...nurse dah buat muke cuak sambil kate..ehhh..cepat cepat..awak ni dah la anak ramai...cepat bersalin ni...nak tanak mmg gigih laa ko panjat katil..nurse cepat2 cek bawah..ok..dah 7cm..x lama nurse sorg lagi maiii..seluk lagi..sambil ckp kat nurse sorg lagi..ini kalo pecah air ketuban ni mau bebi dah kuar ni..pehtu depa 2 org kuar..x lama tu masuk balik bawak alat panjang..pecahkan air ketuban..sambil tu pasang drip..time ni tiba2 je ko rasa nak tido..ngantok yg amat weiii...semalaman kot ko x tidoo..hahaha..nurse gosok2 tempat drip saya tu sambil tanye..nape ni..nampak x larat je..sambil nguap saya jawab..saya ngantok sgt ni nurse..hahahaha..buleh pulak camtu..nurse bg masa kat saya sambil berlalu pegi dr situ..

Tiba-tiba mai sorg nurse veteran..masa ni mmg saya dah start teran slow2..tp x bgtau kat dorg..nurse tu ckp..ok..kalo puan rasa...issssshhhh..x abis lagi ayat makcik tu...haku dh teran..sbbnye mmg time dier ckp mmg dah rasa mcm nak terberry sgt..terus kuar si faawaz...nurse 2 org lagi tu masuk terkejut..sbb bebi dah kuar..nurse veteren tu kate..x sempat nak guide..dah kuar dulu...nge malu2 alah..saya ckp..saya btol2 dah tak tahan td kak..mmg nak terbeeryyy sgt..nurse veteren tu kate..laaa..pesal x bgtau..diam je...ngeeeeeeeeeee..hanya mampu senyum kambing...sori nurse..lenkali x buat lagik...eh..ade lenkali lagi ke?hahahhaa...


Apa pun saya bersyukur sangat2 sbb Allah makbulkan doa2 saya selama ni..saya mintak DIA permudahkan urusan bersalin saya..alhamdullilah...dia permudahkan urusan bersalin saya..budak ni saya ingatkan kecik2 comel around 2.7kg gitu..sbb semua doc yg scan saya semua ckp bebi dlm 2.5kg -2.7kg..tp rupenye..3.3kg ko..haihh..beso jugakk..kikiki...


Tu je laa cerita pasal bebi baru...kenangan terindah di tahun 2015..tahun yg murah dengan rezki..welcome to the family Fawwaz..semoga menjadi anak yg soleh buat ibu dan ayah..kla..till next entry..daaaa...

No comments:

Post a Comment