Monday, May 16, 2016

Lemas

Assalamualaikum


Satu ketika dulu di dlm blog ini..pernah saya ceritakan bagaimana peritnya hati saya tatkala kehilangan insan yg paling saya cintai..tp mujur..itu semua hanya mimpi..buat kali keduanya..mimpi itu muncul lagi..cuma bezanya kali ini bukan suami saya..tapi anak saya..masih segar dalam ingatan saya...cuaca pg itu cukup dingin..kami berlima berada di persisiran pantai...suasananya persis seperti dalam percutian kami di pantai pandak cendering sblm kami memanjangkan percutian kami ke melaka tempoh hari..bezanya di dalam mimpi tersebut..kami berlima..tanpa muhammad fawwaz...saya melepaskan ketiga-tiga ank saya di gigi air pantai yg sejuk...biar mereka meneroka alam semulajadi..saya khusyuk bersembang bersama dengan sang suami..hinggalah pandangan saya dialihkan ke arah anak-anak yg sedang bermain di tepi pantai..hati saya berdebar..kenapa berdua?ke manakah menghilang seorang lagi..ke manakah menghilangnya amir ashrof kesayanganku?saya bergegas lari ke arah anak-anak...mana ashrof?aishah dan yusuf hanya menggeleng..saya berlari sepanjang pantai mencari anak saya amir ashrof..air mata x henti-henti mngalir...berkali-kali saya panggil nama amir ashrof..namun tiada jawapannya sehinggalah muncul seorang pakcik memberitahu...dia ternampak amir ashrof..hanyut dibawa arus pantai..saya menjerit semahu saya..rebah di atas pasir...ashrofff..kamu di mana?tolong jgn tinggalkan ibu...kalau benar kamu hanyut...mana jasad kamu sayang...lama saya menangis teresak-esak di tepi pantai...ternampak kelibat kamu bermain pasir..sambil tersenyum ke arah ibu...hati saya cukup bahagia melihat senyuman itu..sehinggalah tiba-tiba amir ashrof dtg ke arah saya...tiba-tiba mukanya masam seolah-olah marahkan saya...saya cuba bertanya..tetapi dia terus mndiamkan diri...berkali-kali saya panggil dan bertanya tapi dia terus mendiamkan diri dan berlalu bgitu saja...saya menangis semahu saya...ashrof...apa yg ibu dah buat..apa salah ibu?Saya terus menangis teresak-esak..tiba-tiba terasa seperti satu tgn menyentuh bahu saya..puan...anak puan...sekujur tubuh terkulai layu dalam dakapan saya....kaku tidak bernyawa....amir ashrofff..saya menangis semahu saya...saya dakap erat tubuh kecil itu...sejuk..kaku..saya terus terjaga dr tidur...astagrafirullahalazim...saya bermimpi rupanya...saya kesat airmata yg masih berbaki di hujung mata..bingkas saya bangun dr pembaringan...mencari sekujur tubuh milik amir ashrof...lega saat melihat amir ashrof lena dalam dakapan ayahnya...petanda apakah ini ya allah?peliharakanlah anak-anakku dr sebarang mara bahaya...ataupun mungkin ENGKAU mahu aku lebih mnghargai dan menyayangi amanah yg ENGKAU berikan padaku..amir ashrof..selagi ibu masih hidup...ibu akan sedaya upaya menjadi ibu yg terbaiik buat amir ashrof..ibu mtk maaf sbb kadangkala ibu slalu marah amir ashrof...ibu janji...ibu akan cuba berubah...lebih menyayangi..dan lbih mluangkan masa utk anak-anak ibu...ibu janji....

Catatan 16 Mei 2016 
7.53AM

No comments:

Post a Comment