Friday, December 5, 2014

D.I.Y. Renew pasport bibik

Assalamualaikum

Dulu saya pernah cerita saya terpaksa ke kedutaan uruskan kontrak kerja bibik utk buat kad KTKLN..mmg pengalaman sungguh..meraba masa tu..sbb mmg blur habis bab ni..itu pun mujur pokcik Google ado..kalau tak..tatau la wehh..bulan 10 baru ni pi lagi kedutaan Indonesia..kali ni nak renew pasport pulokkkkk...baca dalam internet mcm2 pengalaman org..semua haru biru..paling x tahan makan masa..hatoii..x sanggup wehh..demi mu bibik..aku redah jugakkk...itu pun kebetulan saya amik coti 2 ari..pi bank amik statement akaun bibik..alang-alang tu encik suami ajak g survey jalan ke kedutaan sbb dua2 mcm dah ingat2 lupa..tapi elok je pulak sampai..parking pun senang..apo tunggu lagi..dokumen sumer dah complete kat tgn ni..dah alang2 sampai moh le kite masuk dalam..saya pi kaunter bgtau nak renew pasport..terus dia bg borang biru dan kontrak yg dikata-katakan org itu..saya baca dlm internet katanya nanti bibik kena isi borang biru tu dulu baru akan diberi nombor giliran.okeh..borang biru sudah dalam genggaman..jom kita balik...malam tu terus isi borang biru dan kontrak kerja bibik..setle satu perkara...

esoknya kitaorg tak gerak awal mcm dulu..kali ni santai-santai je sbb x mo stresss..sampai sana lebih kurang pukul 9..terus masuk dalam..suruh bibik bg borang biru dekat kaunter..lepas tu terus dapat no...zaaaassss,,,masuk kat dalam tempat org ramai2 tu..banyaknye kaunter weii..

 

Mcm biasa tiap kali masuk majikan akan dipakainkan dengan tag ni ye...gambo sebelah kiri tu gambo ruang menunggu yg ada banyak kaunter..tunggu la situ sampai lebam..tp jgn risau..walaupun no korang ratus-ratus...tapi no berjalan laju ye...servis mmg torbaik bab no ni...x kematu buntut nak nunggu..hihihi...sambil duduk tu saya tertanya-tanye jugak..celah bedah mana pulak dorg nak amik gambo semua..encik suami tanye soklan cepu emas..ada kena bawak gambo pasport ke..saya kate takde pulak..dalam internet pun x de pulak cite bab bergambo..hahahaha...pastu teringat dekat borang kontrak kerja ada flow chart untuk renew pasport bibik..alamak...kena amik gambo dulu la weiiii...kelam kabut keluar dari situ..pi pulak cari celah mana nak amik gambo...kat bawah ni saya tepek skali flow chart utk renew pasport bibik..buleh jd rujukan utk diri sendiri and korg skali..


Dokumen-dokumen yang diperlukan untuk renew pasport bibik

 

 Flow Chart Renew Pasport Pembantu Rumah




Tadaaa....tempat amik gambo kat sini ye kawan2..sebelum korang masuk kat tempat yg banyak kaunter tu..kalau korang terus je...mmg nampak ada tulis..ruangan foto..so sile la masuk dalam..patut bibik je yg masuk..tapi dah majikan dia pun cuak je manjang..nge majikan skali masuk dalam..agak2 nampak bibik buleh handle..saya keluar laa...



Ini gambo kat dalam bilik foto tadi..semua akan beratur kat situ untuk tunggu turn bergambo..model di atas bukan calon bibik okeh..kahkahkah


Bibik masih dalam bilik utk bergambo..saya nge encik suami tunggu kat sini je laaaa..awal2 saya dah pesan..siap gambo mai sini..saya tunggu tempat td...kang ade yang meruyup ntah ke mana..satu keje lak aku nak mencarik..dah la ramai beno manusia dlm tu..kakakaka...setle bibik bergambo..tunggu la sampai no naik..dekat kaunter nanti dia akan ambil semua dokumen termasuk pasport...lepas tu buat bayaran terus..bayaran dalam rm30 utk pasport 5 thn..





Ni gambo masa menunggu kat dalam bilik 31-32..tunggu sampai no di panggil...bila no dipanggil..majikan kena masuk bersama dengan bibik..nanti dia akan belek2 semua dokumen..kalau baca dlm internet..dorg kate bibik dorg akan interview sket2..tanye gaji berapa etc..tapi masa saya g tu x de pulak dia tanye..cuma dia ckp..blom pernah lagi saya jumpa dokumen selengkap ini..slalunya ada saja yg tak cukupp..laju je saya jawab..haruslah lengkap pak..sbbnya bulan 3 hari tu saya baru dtg sini sbb bibik balik kg..huuuuu..skali dia ckp..ooo...kalau gitu kontrak yg baru ni x boleh guna laa...sbb kontrak yg buat hari tu masih valid..so kontrak baru tu simpan je utk renew kontrak akan dtg..Dah setle nanti bibik akan beratur dekat tempat pasport dikeluarkan..tempat tu kat belakang..dekat dengan pintu keluar dari kedutaan..tak mampu saya nak ambik gambo sbb penuh dengan manusia

Kesimpulannya sebelum pergi ke kedutaan..sediakan dokumen selengkapnya..mcm saya alhamdulillah mudah urusan sbb kontrak kerja dan borang biru saya ambil terlebih dahulu...so bila g sana just submit form n dapat nombor..

No comments:

Post a Comment