Tuesday, August 23, 2016

Pengalaman jual brg preloved

Assalamualaikum

 

Tatau nak cerita cemana..nak mula dr mana..nak kata x pernah berniaga online..penah je tolong mama juai kain sutera mama tu..haa..tp juai brg preloved..mmg haku x penah..nak jadik cerita...semenjak dua menjak si Pinaz ni juai brg preloved..haku pun terjebak sama..banyak beno brg2 baby yg jadi tukun..konsep haku senang...simpan lagi mana ko buleh simpan..tak pernah pk pulak nak juai brg preloved..akhirnya..lepas tgk Pinaz juai brg preloved...saya nekad..nak juai laa brg yg mmg saya dah x pakai..1st step..saya set up online shop dekat shopee..sambil tu saya advertise skali dalam Fb Stroller Preloved & Baby Stuff...memula register shopee..mmg sendu laa weii..x de org nak visit page ko..masuk minggu ke 2 baru ada org msg..tanya pasal swing..

Haaaa...kat sini la semuanya bermula..ada sorg buyer tanye pasal swing..saya kalau buleh brg2 mcm ni lagi prefer COD..ko tgk..kalo ok ko hangkut..rasa nak kansel pun haku x de hall..dah le budak ni cerewet..bila tanya duk mana..dia jawab kelantan..pastu suh ambik gambo sampai ke tempat bateri weii..konon dah terkena..beli brg rosak..tempat bateri karat..ahkak ni jujur dik oii..jgn kate gambo..haku siap bg videoo..nak jadi cerita..lepas tu dia diam..selang 2 ari gitu dia Whatsapp bgtau jadi..booked..x lama tu tgk kat shopee tinggal nak buat payment..esoknye tu dah buat payment..so saya Whatsapp balik buyer ni..saya tanya dia ke yg beli dekat shopee..sbb nampak alamat Sg buloh..katanya dia belikan utk cousin..cousin x de akaun shopee..ok fine..setle dia buat payment..saya rasa mcm nak kansel je order..tatau pesal haku rasa x sedap ati..tapi saya proceed jugak..sblm bungkus saya siap ambik gambo..manual semua..sampai siap post..esoknye tu saya mtk encik suami post n kasi tracking number kat dia..

Skali besoknye tu..dia PM dekat shopee..bgtau brg dah sampai..fuhhh..seriously haku rasa mcm LEGAAAAAAAAAAAAAAA...ingatkan habis disitu saja..sbbnye brg saya bg mmg tip top...jarang pakai..n harga pun murah..skali dia buleh msg saya..katanya cousin dia bising kate kat kotak tulis berat sampai 9kg...pompang pom pang dia blame aku..saya mcm WHAT THE HELL??aku kate...anak aku yg umur 4 thn tu..berat dlm 15 kg..duduk dlm tu pun ok je..just nak menunjukkan betapa product fisher price ni tahan..and u as buyer..slalunye ko akan google semua features product before ko beli..ari tu dia siap send video swing tu kat saya..xkan ko x tgk features product tu..

Nak jadi cerita..ada no yg x dikenali call saya..tp kebetulan saya solat..tgk2 ada msg dlm Whatsapp..so saya call balik no tu..Guess what??rupanya yg call tu budak yg beli swing tuu..yg konon sepupu budak kelantan ni..1st question yg dia tanya saya..swing ni brg akak ke..of course laa brg i yaaang oiii...rupa-rupanya..budak Kelantan ni kira mcm berniaga atas angin laa...dia iklan brg saya dlm FB..and budak Sg buloh ni beli..kantoi sbb shipping dr bangi..dah tentu la dr bangi..sbb haku yg pos..bukan mangkuk hayun tu..budak sg buloh ni bgtau saya..dia mtk nak self collect..tapi mangkuk hayun ni duk segamat..yg saya pulak ada jugak bgtau nak anto brg..kira COD..tapi mangkuk hayun ni kate..sepupu dia housewife x kuar rumah..yadda yadddaaaaa...paling x bleh blah..dengan budak sg buloh ni dia claim saya sepupu dia..dengan saya dia claim budak sg buluh tu sepupu dia..mmg haramjadah punye manusia..pembelit..n bile dah kantoi semua ni..dia buleh ckp dekat budak sg buloh tu..dia beli brg tu dgn saya..pastu dia kansel x jadi..so dia jual laa kat budak tuu..deiiii..ko ni mcm padayyyaaaapppaaaa laaaaaaa..budak hingusan buleh laa ko tipu laaa deiii..aku ni pustakawan kot...bab cari info ni mmg makanan kami..semua maklumat aku nak tauu..sap sap soiii aku buleh dpt...ko up iklan dlm FB 13/8...ko tanya aku soalan semua 13/8...semua soalan ko jawab dekat dlm FB tu semua jawapan yg aku bg..termasuk gambo aku bg...itu ko buleh claim ko nak beli pehtu x jadi..mmg munafiq sungguh..menipu!terang2 ko nege atas angin laa weii..

Sib baik laa adik yg beli swing tu call saya..sbb dekat postage tu ade alamat no phone saya..kalo x sampai laa kami ni ni kena kencing idup2...mentang2 adik tu surirumah..ko ingat dia bingaii ke..padahal member tu blaja tinggi weii..ko nak jadi org tgh..kami x de hal..tp jujur..bgtau je ko tolong juall..ni bila ko dah bg salah info..ko kencing mcm2 kat org tu..pastu blame haku plak..mmg haku angin laa..sebakul laa ko kena nge aku..padan le nge muke ko..moga2 jadi pengajaran laa dekat ko ye dikkkk..x serik jugakk..kang den reveal je FB ko kat sini yeee...utk yg slalu beli online..kena hati2..zaman skrg ramai penipu..ramai yg suke ambik kesempatan..kalo buleh COD brg..baik korg COD je..itu lebey slamat..drpd ko dah baya..tunggu punye tunggu brg x muncul2...klaa...itu je nak share...till next entry...tata..

No comments:

Post a Comment