Friday, June 21, 2019

Resepi bakso mudah dan sedap

Assalamualaikum

Sapa suka makan bakso???aku ada time-time aku akan teringin nak makan...teringat dulu masa duduk Bukit Mahkota...asal ada pasar malam je mesti beli bakso dekat sorg kakak tu...bakso dia beso penumbuk weiii...pastu ada la beberapa ketul anak bakso...bulan puasa ari tu tetiba rasa teringin...maka terhasil laa homemade bakso...tapi aku kan pemalas....so aku x de la gentel bakso...aku beli meatball siap je...jom kita tgk resepi bakso..


Bahan-bahan sup:

Meatball (aku pakai cap salim..mmg terbaik wehh..sedakk)
Tulang or daging
Minyak masak
Beberapa ulas bawang putih
sebijik bawang merah
sedikit halia
serai (ketuk)
blackpepper
white pepper
kiub daging/lembu cap knor ke apa ntah..aku lupa
air
garam/gula

Cara-cara:

- Tumbuk bawang putih merah dan halia (kalo ko malas...sumbat je dlm blender..setle)
- Tumis semua bahan yg ditumbuk td
- Masukkan halia yg dah diketuk
- Masukkan sedikit air
- Masukkan sedikit blackpepper dan whitepepper
- Masukkan kiub daging/lembu
- Humban segala tulang, daging dan bakso...
- Tambahkan air lagi..ikut la berapa byk ko nak kuah tu
- Perasakan dgn garam dan gula
- Setle

Bahan sambal:

Cili padi merah dan hijau
beberapa ulas bawang putih
serbuk perasa
air rebusan daging or tulang 
cuka

Cara-cara:

- Rebus cili padi dan merah bersama dgn bawang putih
- Toskan dan masukkan ke dlm blender bersama dgn air rebusan daging/tulang
- Masukkan sedikit cuka dan serbuk perasa
- Setle


Macam aku...aku suka makan dengan meggi cintan..ko beli la meggi kosong tuuu...dan rebus..untuk sayur-sayur dia..x susah pun..ko cuma perlukan kobis, daun bawang, daun sup dan bawang goreng kalau korang suka...nak makan nanti boleh laaa letak sambal pedas berapi tu dan jangan dilupakan kicap manis cap ABC...walaweiiiiii..mmg berpeluh la ko makan...resepi aku dah bg..ape lagi..pi la try test buat...k la...till next entry..tata..

No comments:

Post a Comment