Monday, October 25, 2010

Aboh..

Aboh

Aboh selalu kata..'Belajar la pandai-pandai..Ada ilmu..orang campak kat mana-mana pun boleh hidup..Ibarat campak kat laut..boleh jadi sebuah pulau..sampai sekarang saya ingat kata-kata tu..walaupun dulu-dulu time sekolah saya suke sgt cengkelat dengan aboh..bila dah besar ni baru la saya sedar..sebenarnya betul kata-kata aboh tu..kalau x kerana aboh..x de la saya jadi mcm ni skrg..
Aboh selalu kata..'Orang perempuan kena ada pekerjaan sendiri..tak boleh bergantung kepada orang lelaki..kalau jadi apa-apa kemudian hari..hidup masih boleh diteruskan seperti biasa..Ini pun sampai sekarang saya ingat..memula kerja dulu..saya asyik zikir nak berhenti kerja jer..maklumla..suami jauh..sangat tak seronok hidup sensorang tanpa suami..tapi lama-lama saya sedar..betul jugak apa yg aboh cakap..bila kita ada duit sendiri..kita boleh beli apa yang kita nak..dulu masa saya x berkerja..terpaksa la tunggu suami gaji dulu..baru la dpt beli apa yg dihajati..lagi satu..kita boleh beli apa yg kita suka..takde orang pun nak bising..almaklum la...duit sendiri..apa kes nak bising-bising lak..ampun abg..ayg x kata kat abg pun..PEACE!
Aboh jugak selalu pesan..jangan derhaka kat org tua..kalau awak buat orang tua awak nangis..satu hari nanti anak awak pulak akan buat awak nangis..yg ni memang la saya ingat sokmo n pastikan saya x pernah buat mama or aboh menangis sebab saya..tapi kalau kes lain mcm saya mati ke..dah tentu la mama aboh akan nangis..haiiihhh..melalut sudahh..
Seingat saya..dari dulu...kecik..time diploma n degree..master..dah kawin pun..saya masih lagi dengan aboh..semuanya dengan abohh..pendek kata aboh ni sugardaddy saya la..mana saya pergi mesti aboh ada..dulu masa saya buat master..aboh la yang temankan saya g kelas..jangan kata teman..blaja skali la..sebabnya 3 jam saya kelas..3 jam la aboh duduk kat UM tu..tunggu sampai habis kelas..ayah korang ada buat cenggitu???(aisehh..tetiba lak riak..)..time saya praktikal pun..aboh la yg teman saya pi lapor diri kat library UKM tu haa..malu la jugak seposen sebabnya kat situ ramai jugak kawan aboh termasuk la KP UKM skrg...haiiihh..sampai skrg saya ingat..bleh plak KP UKM ckp..erni pas praktikal x per..bleh kijer dgn ayah..adusssssss...terkena guwee..tak cukup ngan praktikal..time interview kat U*M pun saya ditemani aboh..tapinya masuk dalam tu saya sorang jer la..takkan aboh nak masuk skali kot..dah dpt kijer..kebetulan pulak saya mengandungkan eishah..mabuk-mabuk teruk la pulak..penyudahnya aboh la yg tolong hantar dan ambil saya dr pejabat..

Setelah suami terchenta pulang ke tanah air dan hidup bersama saya..baru la kehidupan saya berubah..semua tugas-tugas tersebut telah diambil alih dengan jayanya oleh suami saya..tapi sampai mati saya takkan lupa semua jasa-jasa aboh kat saya..tanpa didikan aboh..saya takkan jadi mcm skrg..tengkiu aboh..n hopefully..murah rezeki harap-harap tuhan makbulkan impian aboh untuk ke tanah suci buat kali kedua..baby sedang kumpul duit skrg ni..harap-harap dapatla baby temankan aboh ke tanah suci..aminnnnnnnn...(baby tu direfer kepada saya..sila jangan muntah darah..itu panggilan nama saya kat rumah..korang nak gelak-gelak la...ada haku kesah??yang penting mak pak saya sayang saya..)



No comments:

Post a Comment