Wednesday, November 30, 2011

Cinta

Assalamualaikum

Bercerita tentang CINTA..saya tak tahu bagaimana pengalaman org lain tentang cinta..tapi cinta antara saya dan encik suami punya keunikannya tersendiri..bercinta di internet seawal usia saya 19 tahun..saat itu belum ada yahoo messenger..yg ada cuma MIRC..saya juga masih buta IT saat itu..baru kenal komputer..itu pun cuma untuk menyiapkan assignment kerana ketika itu saya menuntut di UiTM Shah Alam..saya mula berjinak dengan MIRC ketika cuti semester..dr suka-suka berchatting..sampai la gian asyik nak chatting..bezanya saya jujur dalam berkawan..x pandai nak kelentong mcm teman cyber yg lain..Saya bermula dengan chatting room terengganu dengan menggunakan nick name Gi[R]L..saat itu yg ada cuma stereamyx dial-up..so line x berapa nak laju..di chatroom terengganu saya berkenalan dengan encik suami..dia menggunakan nick AMIR..bezanya antara saya dan dia..dia OTAI dlm bidang MIRC..mcm2 yg saya pelajari daripada dia..kebetulan saat itu dia belajar di MESIR..waktu kami berbeza..saya terpaksa tidur lewat hanya kerana utk chatting dgn dia..bermula dengan panggilan abg AMIR..banyak yg kami kongsikan dlm chatroom terengganu..sehinggalah sampai satu saat dia mintak sekeping gambar drpd saya..sudah saya katakan saat itu saya mmg buta IT..hatta nak attach file pada email pun saya x pandai..dialah yg mengajar saya bagaimana utk attach file dlm email..percubaan pertama saya berjaya..tapi saya hairan kenapa dia kata dia x dpt gambar tu..saya cuba skali lg dengan mengirimkan gambar yg sama..tapi jawapan yg sama juga saya terima..

Selain daripada chatting..kami jugak kerap berutus surat..boleh dikatakan dalam sebulan saya akan kirimkan 2 keping surat drpd dia..kami juga dah pandai main tukar-tukar gambar..tapi yg hairannya si dia selalu bagi gambar dr jauh jauh..ataupun kalau gambar dekat pun..mata mesti ditutupi dengan sunglass sehinggakan mama saya membuat statement maut..'ntah-ntah mamat ni mata juling kot'..saya hanya mampu tergelak tatkala itu walaupun dlm hati ada sedikit rasa bimbang kerana kami belum pernah berjumpa secara live..kami mula rapat sejak si dia mula bekerja di UK semasa cuti semester..boleh dikatakan hari-hari si dia menelefon saya..apatah lagi mengirimkan surat pd saya..rasanya saat si dia bekerja di UK la paling banyak surat yg saya kirim dan saya dpt..pulang dr bekerja di UK..si dia mengerjakan umrah dan haji..saat ni kami dah terlalu rapat..si dia pernah meluahkan isihatinya pd saya semasa chatting..katanya dia ada hati pd saya..tapi saat itu saya masih mentah..saya cuma jawab sambil berseloroh yg saya juga punya jantung hati dan paru-paru sama seperti dia..saya katakan pd si dia..saya berikan separuh hati saya pada dia dan selebihnya akan saya berikan bila kami berjumpa buat pertama kali nanti..

Akhirnya penantian selama hampir 2 tahun berkahir bila saya dikhabarkan si dia akan pulang ke tanah air..pulang bukan kerana sudah habis pengajian..bukan juga kerana cuti semester..tapi pulang melawat bonda tersayang yg sedang sakit..saya gembira..tapi sedikit berdebar kerana inilah pertemuan pertama saya..saya tiba awal di klia..dr jauh saya nampak kelibat si dia..saya yakin inilah dia org yg saya tunggu selama ni..walapun dalam perjalanan ke klia..mcm2 yg aboh saya ckp..katanya saya terlalu berani utk berjumpa dengan org yg x pernah saya kenali..kalau org tu tiba2 jalan terhincut mcm dlm cerita p.ramlee mcm mana?saya cuma tersenyum mender ngomelan aboh walaupun dalam hatii ada sedikit rasa bimbang..tapi saya NEKAD..nah..skrg si dia berada di depan mata saya..sama mcm dlm gambar..walapun dlm gambar selalu x jelas..si dia kelihatan malu2..tapi saya cuba buat biasa..memandangkan flight ke terengganu agak lewat..saya bawa si dia pulang ke rumah..saya masih ingat kami sempat lunch bersama di rumah mama..ptg itu saya hantar si dia ke klia semula..

Si dia di Malaysia selama sebulan..alhamdulillah..si dia sempat menjaga ibu yg sakit walaupun cuma sebulan..saya juga sempat pulang ke terengganu utk bertemu dengannya..si dia banyak kali ajak saya ke rumah utk berjumpa dengan ibunya..tapi saya tiada keberaniaan saat itu..saat paling sedih ialah tatkala saya menerima panggilan telefon dr si dia..dia menangis teresak2 membawa perkhabaran ibunya yg meninggal dunia..saya demam saat itu..saya cuba pujuk dia..nak fly ke terengganu mmg dah x sempat..ada sedikit rasa kesal di situ kerana saya pernah menolak utk berjumpa dengan ibunya..mungkin  x der rezeki saya utk berjumpa dan berkenalan dengan ibunya..bulan ogos..si dia kembali ke mesir..saya cuma mampu hantar si dia hingga di klia sahaja..selepas drpd itu..kami kembali chatting seperti biasa..hanya internetlah yg menjadi penghubung kami..selain dr chatting..skali skala kami skype or video call utk melepaskan rindu masing-masing..

Akhinya si dia pulang ke tanah air membawa pulang segulung ijazah..gembira hati saya hanya tuhan saja yg tau..si dia di terengganu..saya di bangi..masih mcm dulu..chatting dan skali skala si dia akan turun ke kl berjumpa saya..dan akhirnya....si dia mendapat tawaran utk bekerja di Brunei..saya gembira..tapi sedikit sedih kerana terpaksa berjauhan kembali..setahun di sana si dia mengajak saya betunang..ketika itu saya berada di tahun akhir pengajian..kami bertunang selepas raya..di semester 3 pengajian master..kami mendirikan rumahtangga..majlis berlangsung meriah di terengganu..selesai majlis kami pulang ke kl dan  2 3 hari selepas itu kami terbang ke Brunei..life saya saat itu sama seperti di awal perkenalan kami..kami lebih banyak chatting drpd berjumpa..kerana saat itu saya masih belajar..saya cuma berpeluang berjumpa encik suami ketika cuti semeter..alhamdulillah..beberapa bulan berkawin saya mendapat tawaran bekerja di U*M..dan beberapa bulan selepas itu saya mengandungkan A'eishah Naqiyyah..gembiranya hati hanya tuhan yg tahu..tapi kehidupan saya tetap sama seperti dulu..saya tetap menjadi isteri part time..kami hanya berjumpa 3 bulan skali selain drpd chatting dan sms..3 tahun begitulah kehidupan kami..sehinggalah tahun 2008..encik suami mengambil keputusan untuk pulang bekerja di tanahair..alhamdulillahhh...

Kini..kami sudah bersama selama 6 tahun..rasa mcm  baru semalam saya mengenalinya..berbual di MIRC bersamanya..indahnya saat itu..Syukur tuhan..kerana kurniakan seorang suami, sahabat dan ayah terbaik buat saya dan anak-anak saya..harapan saya biarlah kebahagiaan ini berpanjangan hingga ke akhir hayat..amin..


Suami..kekasih dan sahabat...




1 comment:

  1. ha'ah..ingat lagi time blajar dulu..erni ada bgtau pasal husband erni ni (time tu kawan chatting ar)..alhamdulillah..kekal sampai skrg..moga perhubungan erni suami isteri diredhai allah, kekal hingga ke akhir hayat..

    ReplyDelete