Friday, November 23, 2012

Ayat Syifa Al-Hidayah Part 2

Assalamualaikum


SUROH ANBIYA 82-90
BACAAN MALAM



82. dan (Kami mudahkan) sebahagian dari syaitan-syaitan untuk menyelam bagiNya, serta melakukan kerja-kerja Yang lain dari itu; dan adalah Kami mengawal mereka (daripada melanggar perintahNya).

83. dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya Dengan berkata: "Sesungguhnya Aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja Yang lebih Mengasihani daripada Segala (yang lain) Yang Mengasihani".

84. maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit Yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, Dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang Yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).

85. dan (Demikianlah pula) Nabi-nabi Ismail dan Idris serta Zul-Kifli; semuanya adalah dari orang-orang Yang sabar.

86. dan Kami masukkan mereka Dalam (kumpulan Yang dilimpahi) rahmat kami: Sesungguhnya mereka adalah dari orang-orang Yang soleh.

87. dan (sebutkanlah peristiwa) Zun-Nun, ketika ia pergi (meninggalkan kaumnya) Dalam keadaan marah, Yang menyebabkan ia menyangka Bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; (setelah berlaku kepadanya apa Yang berlaku) maka ia pun menyeru Dalam keadaan Yang gelap-gelita Dengan berkata: "Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (Ya Allah)! Maha suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya Aku adalah dari orang-orang Yang menganiaya diri sendiri".

88. maka Kami kabulkan permohonan doanya, dan Kami selamatkan Dia dari kesusahan Yang menyelubunginya; dan sebagaimana Kami menyelamatkannya Kami akan selamatkan orang-orang Yang beriman (ketika mereka merayu kepada Kami).

89. dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika ia merayu kepada Tuhannya Dengan berkata: "Wahai Tuhanku! janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik Yang mewarisi".

90. maka Kami perkenankan doanya, dan Kami kurniakan kepadanya (anaknya) Yahya, dan Kami perelokkan keadaan isterinya Yang mandul, (untuk melahirkan anak) baginya. (Kami limpahkan berbagai ihsan kepada Rasul-rasul itu ialah kerana) Sesungguhnya mereka sentiasa berlumba-lumba Dalam mengerjakan kebaikan, dan sentiasa berdoa kepada Kami Dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka pula sentiasa khusyuk (dan taat) kepada kami.

 SUROH AN NAML  56-70
BACAAN SIANG
  



56. maka kaumnya tidak menjawab selain dari berkata: usirlah Lut dan pengikut-pengikutnya dari bandar kamu ini; Sesungguhnya mereka adalah orang-orang Yang mendakwakan dirinya bersih suci ".

57. lalu Kami selamatkan Nabi Lut dan keluarganya serta pengikut-pengikutnya, kecuali isterinya, Kami takdirkan Dia menjadi dari golongan Yang tertinggal Dalam azab.

58. dan Kami hujani mereka Dengan hujan Yang membinasakan, maka amatlah buruknya hujan azab Yang menimpa orang-orang Yang telah diberi amaran.

59. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Segala puji tertentu bagi Allah dan Selamat sejahtera kepada hamba-hambaNya (Nabi-nabi) Yang dipilihNya. manakah Yang lebih baik? - Allah (yang demikian kekuasaanNya) atau benda-benda Yang mereka jadikan sekutu-sekutu bagiNya?

60. bahkan siapakah Yang telah mencipta langit dan bumi, dan menurunkan hujan dari langit untuk kamu? lalu Kami tumbuhkan Dengan air hujan itu tanaman kebun-kebun (yang menghijau subur) Dengan indahnya, Yang kamu tidak dapat dan tidak berkuasa menumbuhkan pohon-pohonnya. Adakah sebarang Tuhan Yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan mereka (yang musyrik itu) adalah kaum Yang menyeleweng dari kebenaran (tauhid).

61. atau siapakah Yang telah menjadikan bumi tempat penetapan dan telah menjadikan sungai-sungai di antara bahagian-bahagiannya dan telah menjadikan untuknya gunung-ganang Yang menetapnya; dan juga telah menjadikan di antara dua laut (yang masin dan Yang tawar) sekatan (semula jadi) Yang memisahnya? Adakah sebarang Tuhan Yang lain bersama-sama Allah? (Tidak!) bahkan kebanyakan mereka (yang musyrik itu) tidak mengetahui.

62. atau siapakah Yang memperkenankan doa orang Yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan Yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat Yang telah lalu) mendiami dan Menguasai bumi? Adakah sebarang Tuhan Yang lain bersama-sama Allah? amat sedikit di antara kamu Yang mengingati (Nikmat Allah itu).

63. atau siapakah Yang menunjukkan jalan kepada kamu Dalam gelap-gelita darat dan laut, dan Yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita Yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatNya? Adakah sebarang Tuhan Yang lain bersama-sama Allah? Maha Tinggilah keadaan Allah dari apa Yang mereka sekutukan dengannya.

64. atau siapakah Yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Dia mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya). dan siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Adakah sebarang Tuhan Yang lain bersama-sama Allah? Katakanlah (Wahai Muhammad): "Bawalah kemari keterangan-keterangan kamu, jika betul kamu orang-orang Yang benar ".

65. Katakanlah lagi: tiada sesiapapun di langit dan di bumi Yang mengetahui perkara Yang ghaib melainkan Allah!" dan tiadalah mereka menyedari Bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula (Sesudah mati).

66. bahkan mereka (yang kafir) telah berkali-kali mengetahui tentang hari akhirat (tetapi mereka tidak meyakininya), bahkan mereka berada Dalam syak mengenainya; bahkan matahati mereka buta langsung daripada memikirkannya.

67. dan orang-orang Yang kafir berkata: "Adakah sesudah Kami menjadi tanah, dan juga datuk nenek kami, Adakah Kami semua akan dikeluarkan dari kubur (hidup semula)?

68. "Demi sesungguhnya, Kami telah dijanjikan Dengan perkara ini, Kami dan juga datuk nenek Kami dahulu; ini hanyalah cerita-cerita dongeng orang-orang dahulu kala".

69. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah Bagaimana buruknya kesudahan orang-orang Yang berdosa itu".

70. dan janganlah Engkau berdukacita terhadap (keingkaran) mereka (yang kafir itu,) dan janganlah Engkau resah-gelisah disebabkan tipu daya Yang mereka lakukan.



No comments:

Post a Comment