Sunday, August 29, 2010

Soalan yang menjerat perasaan..

Rasanya ramai yang dah tau bermula 15 hari puasa yang terakhir saya berpuasa tanpa suami di sisi..en suami skrg masih lagi berada di Kuala Terengganu dan kami anak beranak hanya akan berjumpa time saya pulang berhari raya nanti jer..bermula dari hari en suami tiada di sisi..saya menerima soalan yang sama berulang kali daripada individu yang berbeza..dan soalannya ialah..kenapa x balik tolong en suami meniaga di bazar..berikut adalah antara jawapan-jawapan sopan yang telah saya berikan setiap kali soalan menjerat perasaan itu diajukan kepada saya..
1. Saya kerja makan gaji..senang cerita saya hanya kuli..kalau U*M ni bapa saya atau atuk saya yang punyer..setakat tulun en suami di bazar tu mmg wa takder hal laaa beb...
2. Cuti saya dah sket..walaupun cuti tahunan yang diberikan banyak..tapi dalam setahun ni saja 2x dah anak saya warded..awal tahun yusuf masuk spital sbb demam denggi..pandai-pandai la korang congak agak-agak berapa hari cuti saya hangus utk jaga budak demam denggi..pertengahan tahun pulak dua-dua anak saya warded sebab demam panas..itu pun korang sile la congak agak-agak berapa hari dah cuti saya hangus di situ..campur lg dengan bbsitter yusuf tu yg slalu buat kejutan..haruslah cuti saya makin surut..
3. Cuti tanpa gaji..kalau gaji saya ni agak-agak dah gaji ala-ala profesor ker menteri ker..agak-agaknya buleh la saya apply cuti tanpa gaji tu..ini kerja pun baru nak masuk 5 tahun..agak-agak korang pun tau paras mana gaji saya tu..dicampur pulak hidup di kota metropolitan..haruslah duit mengalir mcm air..dicampur lg 3 mulut yg nak kena bg makan..pandai2 la korang agak-agak berapa posen yang tinggal..
Dan berikut saya senaraikan sekali jawapan bela diri saya..
1. Wa tak kesah kalau takat niaga kat bazar beb..takdernyer haku nak malu ke apa..sampai masa nanti..saya dah start bercuti raya..korang buleh la tgk muke saya kat bazar tu..Jangan luper..yg duduk di Kuala terengganu..ada masa korang bleh la datang di bazar ramadhan di taman shahbandar..cari kedai yg ada banner HOUSE OF TUDUNG..kang saya bagi special price kat korang.. (sempat lg promote tuuuu)
2. Saya bukan isteri yg suke tgk suami susah sorang jer..dah nama pun husband n wife beb..susah senang haruslah bersama..kalau takat time senang jer nak bersama..toksah la kawin..
3. Keputusan untuk membuka bazar bukanlah diputuskan oleh saya..keputusan tersebut adalah keputusan bersama kerana kami sama-sama minat berniaga..so bila pk2 balik..barang semua kami dah ada..tinggal nak jalankan saja..why not grab this opportunity utk tambah pengalaman kami..yer la..kami pun masih baru dalam bidang ni dan banyak lagi yg perlu dipelajari daripada otai2..
Kalau nak dilistkan di sini sangat la panjang..cukupla saya katakan di sini..saya dan suami ada impian dan cita-cita kami masing-masing..biarlah apa yang kami rancangkan menjadi rahsia kami berdua..korang cuma doakan dah la agar semua rancangan yang telah kami rancangkan itu dipermudahkan oleh NYA..harap-harapnya dengan jawapan yang saya berikan kat sini..lepas ni takkan ada lagi org yang akan tanya soalan tu pada saya lagi..if not..by hari raya..tuan tanah kedaung akan changed to green color like Incredible HULK..
Sekian luahan rasa dari tuan punye blog..harap-harap takder yang terasa hati dengan apa yang saya luahkan di pagi hari ni..


No comments:

Post a Comment