Monday, July 15, 2019

Resepi Ayam Phad Krapow @ Ayam Selasih Thai

Assalamualaikum

Bila dah bosan dengan masakan sendiri..slalunya antara menu yg aku slalu order dekat kedai ialah Ayam Phad Krapow..ataupun nama x komersial dia ialah Ayam Selasih Thai..ni antara menu feveret anak-anak aku laa...aku ni biasa la..pandai makan je..slalu gak aku tertanya-tanya..apa yg dia letak ye sampai rasa sedap cenggini..bhahaa...encik suami laju je jawab..daun selasih...weekend baru ni aku saje google resepi ni..kasi try la skali...tapi aku x pakai ayam seekor tu..aku pakai minced chicken brand Ramly...komen jujur aku..elok ko beli ayam...n potong kecik2 lagi sedakk...jom tgk resepi...simple tapi sedapppppppppppppppppppppp...


Bahan-bahan:

Ayam bahagian isi (potong kecil-kecil) - aku pakai minced chicken brand ramly..sbb malas..
Bawang putih- cincang halus
Cili padi potong kecil-kecil - ikut tahap kepedasan korang
Sos tiram
Kicap manis
Kicap pekat
Kicap cair
Daun selasih
Sedikit gula dan garam

Cara-cara:

Panaskan minyak masak
Tumis bawang putih cincang, bawang besar cincang dan cili padi.
Masukkan ayam yg telah dipotong tadi..goreng sehingga masak.
Masukkan sos tiram, kicap cair, kicap pekat dan kicap manis.
Masukkan daun selasih.
Perasakan dengan sedikit garam dan gula

Kla...resepi aku dah share...senang je kan..nak lagi sedap...sila la makan dgn nasik panas dan guu kan dengan telur mata yg telur kuning dia tu cair..bhahaha...kla...till next entry..tata...

No comments:

Post a Comment