Tuesday, July 16, 2019

Resepi Chocolate Chip Cookies paling sedappppp

Assalamualaikum

Hari tu kakak aku ada buat majlis akikah utk anak dia si Syauqi Iman..makanya kami beramai-ramai pun pi la ke Puchong..dia buat majlis dekat rumah mentua..knowing her mentua yg mmg rajin masak dan semua masakan dia mmg sedap yg amat...ibarat org ngantok disorongkan bantal le bila dpt jemputan tu..bhahahaa...serious sedap weii..mcm-mcm makanan ada..mmg puas laa makan...antara yg sedap ialah seperti gambar di bawah..budak-budak kata nenek syafiq buat..so aku iye kan je laa sbb selama ni pun semekut raya semua nenek dia buat..semua sedak wehhh..sblm balik aku cari gak kakak aku..konon nak sumbat beg 3 4 keping kan..tapi beliau x de plak..barangkali sibuk cuci pinggan mangkuk kat dapo..sampai rumah aku text kakak aku..bgtau dia semekut ni sedak giller...rupanya biras dia yg buat wehh...huhu..aku pun laju la dm biras dia bgtau cookies sedap sgt...maklum laa...kiteorg geng dlm Igs..bhahaha...x lama kakak aku text sambil ambik gambau..biras dia siap kasi aku sebotol cookies ni..siap kasi resepi skali utk try test..huhuhu


CHOCOLATE CHIP COOKIES

Cookies dia punya size lebey kurang mcm chipsmore..ada kacang..and ada chocolate chip yg bila ko makan..ko rasa mcm dia melting dlm mulut...adoii aku tatau la nak explain cemana..yg pastinya sedak..aku x test buat lagi resepi ni..tapi sebab aku takut resepi hilang..aku share le kat sini ye...kla..till next entry..tata

CHOCOLATE CHIP COOKIES
(Yield : about 50 - 60 pcs of cookies)

Bahan :

1 cawan mentega (250 gm)
1 cawan fine granulated sugar
1 cawan light brown sugar
2 biji telur
1 tsp pure vanilla extract (but if takde, gune yg biase pun bole)
2 cawan tepung all purpose
1 tsp baking soda
1 tsp baking powder
1 cup cip coklat (semi- sweet)
1/2 tsp table salt
1 cup baking chocolate, sliced
1 1/2 cup baked almond, walnut, peanut, pecan (sliced/ nib) (optional)
1 cup oat (optional)

Cara :

Putar mentega dan kedua-dua jenis gula hingga ringan. Masukkan telur satu per satu dan vanila. (Wet ingredient) Dalam bowl besar, combine tepung, garam, baking powder dan baking soda. (Dry ingredient). Masukkan dry ingredient ke dalam wet ingredient. Fold in choc chip, baking choc dan kacang/oat. Sudukan bentuk bebola atau guna ice cream scoop dan atur atas baking tray pada jarak 5 cm. Bakar selama 10-12 min pada suhu 180° C.

No comments:

Post a Comment