Sunday, March 7, 2010

Beberapa Hari Sblm Yusuf Admitted To Az-Zahrah Hospital Due To Denggi Fever

Gambar-gambar di bawah saya rakamkan beberapa hari sebelum yusuf demam..masa ni yusuf belum lg menunjukkan tanda-tanda dia akan demam..sebelum ni dia x pernah demam..kalau ada pun cuma selsema..itu pun cuma sehari dua..satu lg yg menjadi masalah..kalau dia x sehat pun..dia tetap aktif mcm biasa..so saya dan suami kadang-kadang x perasaan anak-anak x sehat..same goes tu eishah..x sehat pun aktif n makan berselera mcm biasa..


Yusuf mengacau kak long baca buku..untuk pengetahuan semua..eishah suka sgt bila org bercerita..setiap malam kami terpaksa ceritakan sekurang-kurangnya satu cerita pada dia..lepas tu baru dia boleh tido..sebelem ni suami banyak mereka cerita..sampaikan cerita lipas pun ada..penyudahnya bila eishah minta saya ceritakan cerita lipas..saya jd kelam kabut..x tau nak cerita mcm mana..hahaha..penyudahnya..eishah sendiri yg ceritakan pd saya..disebabkan slalu mereka cerita yg bukan-bukan..kami sepakat belikan buku cerita utk eishah..setakat ni rasanya ada la dalam x sampai 10 buah buku..setiap malam dia akan hulur satu buah buku utk ayah or ibu bacakan..slalunya ayah la yg jd mangsa..


Tgk la tu..masa ni yusuf tgh lasak lagi..mmg x reti duduk diam sungguh..ada saja kerja yg nak dibuatnya..Bercerita pasal hopsital..semuanya bermula pd hari khamis..18 Feb 2010..pulang dari kerja..suami ada bgtau saya..bbsitter yusuf kata dah 2 hari bdn yusuf suam panas dan dia ingatkan keesokkan harinya tu saya akan bekalkan ubat..masa saya tau tu saya bengang jugak sbb masa saya ambil yusuf dia x de bgtau apa-apa pd saya..sepanjang perjalanan balik ke rumah..yusuf banyak merengek..bdn dia mmg panas..duduk dlm car seat pun x nak..penyudahnya saya terpaksa pangku yusuf sepanjang perjalanan balik..sampai rumah saya capai termometer..demam yusuf masa tu dah 38.4..so saya bg makan ubat demam dulu dgn harapan demam yusuf akan kebah..mlm tu..pukul 12 mlm demam yusuf naik ke 39..tak tido saya mlm tu sbb lap bdn yusuf..

Keesokan harinya..seawal pg saya dah terpacak di klinik pakar kanak-kanak az-zahrah..doktor cek sana sini..masa tu demam yusuf dalam 38.5..tekak pun merah sket...so doc suruh on antibiotic..saya pulang ke rumah dgn perasaan lega..saya andaikan demam yusuf sama dengan eishah sblm ni..tp ternyata andaian saya x tepat..demam yusuf naik lg..ptg tu saya bergegas ke hospital az-zzahrah buat kali ke 2..klinik pakar dah tutup..saya terpaksa bawa yusuf ke bahagian kecemasan..yg bertugas hanyalah doc harian..saya hampa dengan jawapan yg doc berikan..setakat amik darah jer..pastu dah..bila saya bgtau keadaan yusuf dia mcm terpinga2 tatau nak jwb apa..penyudahnya saya pulang ke rumah dengan perasaan risau..
Lewat malam demam yusuf masih sama..saya ambil keputusan utk bawa yusuf ke hospital az-zahrah buat kali ke 3..kali ni yusuf terus di bawa ke uit kecemasan sbb suhu bdn yusuf dah mencecah 39.8..sedih hati saya melihat yusuf menggigil bila dimandikan..tangan yusuf terkapai-kapai seolah2 meminta saya memeluk dia..saya kuatkan hati walaupun saya rasa nak menangis sgt..siap mandi..doc perempuan dtg..masa ni demam yusuf turun 37.7..setelah berbincang dengan doc...doc bg 2 option pd saya..sama ada warded or pantau di rumah..n atas nasihat doc pakar..saya pilih duduk di ward..mlm tu jugak doc Nazim (pakar kanak-kanak) datang..doc pasang plastik kencing utk ambik sample air kencing yusuf..takut air kencing kotor..lepas tu..cucuk sket kat tgn utk drip water..


Dan mlm tu tido la saya dan suami di hopsital..cerita hari ke 2 di hospital akan saya sambung lg lepas ni..


No comments:

Post a Comment