Monday, October 22, 2018

Bear Electric Lunch Box..cara masak paling mudah dan jimat masa..

Assalamualaikum 

Sejak kena tukar ke cawangan ni..aku dah busan asik laaa tapau n makan mender sama kat kafe..tetiba mcm baru teringat..awal tahun ari tu aku ada beli ELB..Menatang apa pulak ELB tu..ELB ialah electric lunch box ye kawan-kawan..mcm dlm gambo ni lee... Beli dah lama..tp tak penah buat experiment lagi sbb aku x pi carik2 lagi dia punya adapter tu..tp bila dah situasi gini..pandai pulak ko cari cepat2..hahahhaa



Bagi aku..benda ni mmg byk la memudahkan hidup aku..jap..nak bgtau..sblm aku beli ni..aku survey jugak..tp sbb aku ada sorg adik yg mmg jenis semua benda dia nak survey dan compare..maka dia byk memudahkan kije aku..dia terus ckp..kalo nak beli ELB..beli Bear Electric Lunch Box...tapi mmg terbaik laa..aku cukup puas ati..ada 3 layer..bawah skali ko buleh masak nasik..aku rasa satu bekas tu bleh la 4 org makan kot..sbb aku penah masak kat rumah..dpt la makan 4 org..atas nasik tu..ko buleh la nak masak mcm sayur2 ke..telur ke..ehh korg kena ingat ye...bekas ni dia steam n kukus je..no goreng2..tingkat paling atas ko buleh laa letak kuah2 atas tu..ELB ni bukan takat ko buleh masak je..ko buleh jugak perangat lauk ye..gitu kekdah dia..yg senangnye sbb ko just letak air dlm bekas dia..pastu ko tekan suiz depan tu..akan kluo kaler orange..kang air padam dah masak le jawabnye...sbb dia kukus n steam kan...so ko x yah le tunggu congok benda ni..sbb takkan ada kejadian hangit or rentung..bhahahaha

Setakat ni aku dah pernah masak sup sayur, sup hayam..tomyam...ayam masak kicap dan mcm2 lagi...bukan takat nasik saje..ko jugak buleh masak mee ke..or ko nak makan nasik berperisa mcm nasik hayam..nasik lemak pun buleh..pendek kate semua boleh...tapi aku mcm kagum jugak la..ko bayangkan kadang aku cuma buat sup sayur..tapi sbb makan panas2..walaupun lauk sendu..tp tetap lecen seperiuk...wakakaka..

kalau opis korg tu ada pantry...lengkap dgn peti ais bagai..buleh la korg bawak stock utk korg masak n simpan dlm peti ais..mcm aku sbb kat sini x de pantry..so hari2 aku angkut mangkuk tingkat aku ni rumah ke opis...mlm aku dah sedia semua brg..esok pagi kluokan dr peti ais..masuk dlm ni...mcm kiub suup and tomyam tu aku dah tinggal siap2 kat opis..beras pun ada la aku bawak sket kot tetiba ade org nak makan nge aku kan..slalunya aku siap2 basuh beras kat rumah..so dekat opis just masukkan air kat beras..n air utk buat tomyam ke sup ke ape ke..setle...kebiasannya kul 12 aku on la ELB aku..aku biokan sampai kul 1...kul 1 baru bukak..ngapp terusss...dapppp uhh makan panas-panas..


Mana nak beli ELB ni?korg buleh usha kat shopee or lazada..pandai2 la korg compare n pakai voucher ke apa ke..mcm aku punya..aku beli dekat shopee..suppose harga rm98 x silap..tp aku ada voucher maxis rm10...so jadi la 89 hengget..berbaloi2..

Kalo korg tanya aku..aku mmg highly recommend laa mender ni..satu sbb jimat masa korg..x yah kluo time lunch nak pi beli makanan..satu lagi dah tentu kebersihan terjamin sbb ko masak sendiri kan..satu lagi..mcm aku bgtau td..ko letak semua..just tinggal je...xkan ade kejadian rentung dan hangit..maksud aku...ko buleh je buat kije ko..tu je kot..kla..till next entry..babaiiii

No comments:

Post a Comment