Tuesday, October 23, 2018

Kehilangan buat kali kedua...

Assalamualaikum


Ahamad Nordin Bin Abdullah
29 Nov 1957-20 Okt 2018

Hampir 3 tahun lepas aku kehilangan atuk yg paling aku sayang..itulah pertama kali aku rasakan betapa peritnya bila kehilangan ahli keluarga yg paling rapat..hampir 3 tahun juga aku ambil masa utk lupakan semua tu..sampaikan aku x boleh masuk dlm bilik arwah..setiap kali masuk..satu-satu memori apa yg berlaku dlm bilik tu terimbas kembali..

Sabtu..20 Oktober 2018..tarikh yg pasti aku x boleh lupakan..kali kedua aku kehilangan ahli keluarga yg paling rapat..pakcik aku...aku x sangka secepat ni..baru minggu lepas aku melawat..sempat berlawak jenaka dgn dia..dan aku yakin ayohngoh akan sembuh seperti sediakala..berita yg aku terima mlm tu betul2 buat aku terkedu..x percaya..rasa seperti berada di awang awangan..pg ahad aku dan suami pulang ke Kuala Terengganu..aku benar-benar berharap aku ada peluang utk menatap wajah ayohngoh buat kali terakhir..Alhamdulillah..saat kami menjejakkan kaki di rumah mok..jenazah sedang dimandikan..suamiku berkesempatan utk mandikan jenazah buat kali terakhir..

Saat selesai urusan mandi jenazah..pintu bilik dikuak..semua anak-anak, adik beradik dan sanak saudara di panggil utk masuk ke dlm melihat dan mancium jenazah buat kali terakhir..longlai kaki ini saat melihat jasad ayohngoh terbujur kaku di atas katil..tiada lagi senyuman nakal drpd ayohngoh...tiada lagi lawak jenaka daripada ayohngoh..group whatsapp juga sunyi drpd msg ayohngoh..sungguh..aku benar-benar terkesan dgn pemergian ayohngoh..masih terngiang-ngiang suara dia di telinga aku..teringat senyuman nakal dia..

Ayohngoh..b sayang ayohngoh sgt2..semoga ayohnggoh ditempatkan di kalangan orang-orang yg beriman..insyaAllah..b takkan pernah lupa utk sedekahkan ayat-ayat suci al-quran utk ayohngoh dan ayoh..Al-Fatihah utk ayohngoh..

1 comment: