Tuesday, May 21, 2019

Resepi bihun goreng singapore sedap dan mudah

Assalamualaikum


Iftar smlm aboh request bihun..yg sebenarnya aku sgt-sgt jarang buat bihun..biasanya aku cuma buat mee goreng..tapi dah aboh request..takkan la aku tanak buat kan..dah alang-alang aboh request bihun..kita buat bihun goreng singapore laaa..lagipun sambal kicap dah ada..boleh la guu kan dengan keropok keping skali nanti..jom aku share apa bahan-bahan yg diperlukan utk buat bihun goreng singapore ni..

Bahan-bahan:

- Sebungkus bihun (rendam supaya meehon lembut)
- 5 6 biji bawang merah
- 5 6 ulas bawang putih
- 2 sudu besar udang kering
- sedikit halia
- blackpepper- ikut pada tahap kepedasan korang
- udang (aku x pakai udang sbb x de udang..tapi aku letak fish cake and fish ball)
- karot (potong panjang-panjang)
- daun bawang dan daun sup

Cara-cara:

- Blend bawang merah, putih, udang kering, halia dan lada hitam. Kalau korang pakai lada hitam yg belum kisar tu..ko humban la skali dalam blender tu ye..mcm aku..aku pakai blackpepper yg dah siap kisar.
- Tumis semua bahan kisar td sampai naik bau.
- Letakkan sedikit garam dan gula. Macam aku..aku ada letak sket serbuk ayam knorr.
- Masukkan udang.
-Kemudian masukkan bihun yang telah direndam tadi dan masukkan sayur-sayuran yg dah dipotong. (aku ada tambah air sket sbb aku risau bihun aku kejung..bhahahha)
-Dah siap...boleh la taburkan daun sup dan daun bawang..Nak nampak meriah sket...cili merah tu boleh la ko potong skali dan tabur atas bihun.

Senang kan nak buat bihun goreng sinpaore..nak lagi sedapp...korang guu kan la skali dgn cili kicap...konfem bertambah-tambah la ko makan jawabnya..klaaa....resepi aku dah share..buleh la korang try nanti ye..kla...till next entry...tata..

No comments:

Post a Comment