Thursday, December 31, 2009

B.E.N.G.A.N.G

naper la ader manusia mcm ni atas muke bumi ni...riak muker haku gembira pun bleh jd soklan ker?dah tu agaknyer dier suker tgk ku nangis ker..sedih monyok..cenggitu??haaaaaaiiiiihhh...susah la camni lg mana spesis camni wujud dlm dunia ni..

aku yg BENGANG,
eRNi aZiZ

Monday, December 21, 2009

Tentang sesuatu..

2 3 ari ni hati berbunga riang..
ader sesuatu yg ingin haku konngsi kat sini..
tapiiiiiiiii...biar la dulu...
tunggu next year baru ku citer..
x lama dah pun...tunggu jer la...

Friday, December 18, 2009

Tercekik..

gambar dr google


Pernah x korang berdepan dengan situasi di mana ketika anda sekeluarga tgh seronok makan x ingat dunia..tiba2 si kecil anda menunjukkan muker merah padam..batuk2 dan sebagainyer...tanda dier tercekik..haku pernah..tgh syok2 balun pizza kat pizza hut..tetiba si eishah terbatuk2 n muker merah padam..sgt la panik time itu..yg pastinyer anak ku mmg tercekik..tercekik cheese yg panjang berjela..padan muker haku sbb main bantai jer sumbat dlm mulut dier per yg ku makan..hikhikhik..sekiranya korang tetiba berhadapan ngan keadaan camni..sila jgn panik..ikut jer tips2 di bawah ni..




LAKUKAN :



-Tunggu sehingga mangsa batuk.
-Minta bantuan.
-Buka mulut mereka perlahan-lahan - keluarkan objek jika jelas kelihatan.
-Jika tidak berjaya, tepuk di antara tulang belikat mangsa dengan tapak tangan anda dengan kedudukan kepala mangsa lebih rendah dari badan.

JANGAN :




-Masukkan jari anda ke dalam mulut mangsa.
-Mendongakkan kepala mangsa.




P/S: Jika mangsa berhenti bernafas, pengsan dan badan menjadi biru, segera lakukan Kaedah Pemulihan Pernafasan (CPR) sementara menunggu bantuan pakar.




BAGI KANAK-KANAK DEWASA




-Bantu kanak-kanak untuk berdiri jika mereka masih sedar.
-Posisikan badan anda di belakang mereka.
-Lakukan Heimlich Manouvre.




P/S: Jika kanak-kanak pengsan laksanakan Kaedah Pemulihan Pernafasan (CPR).




Sumber: Myhealth portal (kementerian kesihatan Malaysia)








Monday, December 14, 2009

Bagaimanakah cara untuk menjaga kebersihan gigi bayi & kanak-kanak?

gamba dicedok dr google..

Korang penah menghadapi masalah untuk memberus gigi anak korang tak?ataupun anak korang mmg jenis yg payah sungguh nak gosok gigi..bg berus gigi pun dier bantai baling dlm mangkuk jamban..x pun..dier bantai berus mender lain lak..kat bawah ni ader tips cara2 camner nak jaga kebersihan gigi bayi n kanak2...sumber diceduk dr web kementerian kesihatan msia..korang bleh refer myhealth portal utk keterangan dan info lebih lanjut..

Ibu bapa dinasihatkan memberus gigi anak mereka sebaik sahaja gigi tumbuh. Tanamkan tabiat penjagaan dari kecil lagi untuk mendapatkan kesihatan mulut yang baik.


Tips utk bayi...

-Gunakan tuala lembab atau basah untuk membersihkan mulut dan gusi selepas setiap kali penyusuan.

Tips utk kanak-kanak..

-Berdiri atau duduk di belakang kanak-kanak dan dongakkan kepalanya ke atas supaya semua permukaan gigi dapat dibersihkan.

Nasihat untuk ibu bapa yang mempunyai anak berumur 2 tahun ke bawah :

-Berus gigi anak anda sekurang-kurangnya dua kali sehari, terutama selepas makan dan malam sebelum tidur.
-Ubat gigi berfluorida tidak perlu digunakan.

Nasihat untuk ibu bapa yang mempunyai anak berumur 2 tahun ke atas :

-Selia atau bantu anak anda memberus gigi sehingga mereka berumur 6 hingga 7 tahun.Gunakan ubat gigi berfluorida untuk kanak-kanak sebesar biji kacang soya sahaja. (agak2 bleh imagine x bijik kacang soya tu beso maner jer??)
-Berkumur dan berludah selepas memberus gigi.

Saturday, December 12, 2009

Tips tangani anak mengamuk..

melalak..(gambar sumber ihsan dr google)


PERNAHKAH anda menjadi perhatian di pusat beli belah gara-gara kerenah si kecil yang tiba-tiba mengamuk? Dia menangis tanpa henti, menghentak-hentak kaki sehinggakan orang yang lalu lalang tersenyum sinis pada anda. haiiiiiihhhhh...haku dah penah rasa dah wehhh..kadang2 nyer pasal mender kecik jer...itu pun minah kecik tu udah mengamukk..ngan haku2 skali udah naik antuu...kat bawah ni ader sedikit tips camner nak handle biler anak2 korang tetiba ngamuk x tentu pasal..sumber dicedok drpd satu forum kat internet..jom kiter layan tips2 tu...

- Mulakan dengan diri sendiri dengan memberi perhatian dan pujian padanya bagi membina keyakinan dirinya. Secara tidak langsung dia tahu anda menyayangi dan mengambil berat.




-Perhatikan juga tanda-tanda yang boleh menyebabkannya marah dan cuba alihkan perhatiannya.




-Beri sedikit kebebasan pada si kecil anda. Misalnya, jika memesan minuman tanya dia apakah air yang diinginkan, jus atau teh. Jika memintanya memberus gigi tanya padanya, hendak berus gigi sebelum atau selepas mandi?




-Beri perhatian kepada permintaannya dan jika tidak boleh ditunaikan beritahu sebabnya. Sebagai ibu bapa anda lebih memahaminya, jadi jangan bawa dia membeli belah pada waktu tidur semata-mata hendak mengejar jualan murah.




Bagaimana jika dia tiba-tiba mengamuk walaupun anda sudah cuba sedaya upaya mengelak berlaku tantrum?




-Jangan marah, sebaliknya cuba bertenang dan senyum.




-Cuba fahami mengapa si kecil anda marah.




-Alih perhatiannya.




-Dakapnya, belai rambutnya dan tenangkan dia - mungkin kadang kala anak-anak akan terus menjerit, jadi tinggalkan dia sekejap. Jangan pedulikan dia dan lihat bagaimana reaksinya.




-Konsisten - Adakan rutin harian yang tetap bagi memudahkan jangkaan anak seperti waktu tidur mengikut waktu ditetapkan.




-Buat perancangan awal - Jika perlu membeli-belah barangan keperluan, lakukan seawal mungkin iaitu pada waktu pagi ketika anak tidak lapar atau keletihan. Bawa sekali bekalan snek atau permainan untuk anak jika ada kemungkinan anda perlu beratur panjang.




-Kreatif - Galakkan anak anda bercakap. Jika dia masih belum boleh bertutur, gunakan kreativiti anda dengan mengajarnya bahasa isyarat ringkas dan mudah difahami bagi merujuk perkataan seperti 'Saya Mahu', 'Cukup', 'Sakit' dan 'Penat'. Lebih mudah komunikasi anda dan anak, lebih kurang anda berdepan masalah anak mengamuk.




-Buat pilihan - Benarkan anak kecil membuat pilihan bagi membolehkannya berasakan dia juga boleh memilih. Ini seperti menyuruhnya memilih antara baju warna putih atau biru, jenis buah-buahan yang diingininya atau mainan pilihan.


-Beri pujian - Pujilah anak anda jika dia berkelakuan baik seperti berkongsi mainan, patuh dan mendengar arahan.
Sekian tips utk pagi ini..tips ini disampaikan oleh ibu eishah n yusuf..



Friday, December 11, 2009

Tudung saji mama...

tudung saji (gambar ehsan dr google)

Naper tajuk entry ari ni ialah tudung saji mama??sbb nyer haku nak citer camner tudung saji mama ku tu bleh dijadikan brg mainan oleh budak kecik 2 org ni..korang tau ke tak tudung saji?ader nama lain ke utk tudung saji erk?ala..tudung saji ni mender utk kite tutup makanan tu..ader yg dibuat drpd mengkuang tu..ader yg buat guna kain net tu..mcm2 lagi laaa...budak kecik skrg sgt la kreatifff...korang bayangkan..dengan tudung saji..dorg bleh membayangkan seolah2 dorang ni tgh naik sampan..wahahah.. x caye..cube tgk gambo kat bawah ni...
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!




Thursday, December 10, 2009

Aper yg budak 6 bulan buleh buat???

Selasa baru ni...8/12/09..genap la yusuf 6 bulan..cepatnyer la masa berlalu..jom kiter tgk per sepatutnyer yg budak 6 bulan dah buleh buat time2 ni..


-menoleh ke arah suara-suara baik benda maupun orang-orang di sekitarnya. ( yg ni rasanyer dah lama dah..kalo panggil nama yusuf..mmg dier akan pusing punyer..carik saper yg panggil..hihih)


-Menirukan suara atau bunyi-bunyian. ( yg ni pun rasanyer mmg yusuf dah lama buat..)


-Berguling dari tengkurap ke terlentang dan sebaliknya.(bab berguling sekarang ni mmg udah expert..meniarap pun sama jugakk..cumanyer yusuf ni belum pandai ke depan n ke belakang..hikhikhik)


-Sudah siap untuk makan makanan (bab makan...umur 4 bulan mmg haku dah sumbat nestum..cumanyer haku bg skali sari jer..itupun dier demand mintak lebey..tp x kulayan...hahaha)


-Dapat duduk sendiri tanpa sandaran. (bab duduk mmg dokleh lg ar..terumbang ambing agiii)

-Senang memasukkan benda-benda ke mulutnya. (yg ni mmg peberet yusuf..jari tgn tu mmg sokmo doh la dier masuk mulut..nset haku pun sama gak jd mangsa sampaikan kat tempat nak charge baterry tu..udah berkulat..haiiihhhh)

Dapat memindahkan objek dari tangan satu ke tangan lainnya.( emmm...yg ni pun rasanye dah lama yusuf pandaiii...the best part is..dier ni mmg suke beno main ngan tgn..hihihi)


sumber dicedok dr ANMUM..


Sunday, December 6, 2009

Playtime Part II

Dah nama pun budak2..kijer nyer mmg la main jer...celik mata main...nak makan pun nak kena main jugak..budak kecik 2 org ni pantang nampak pintu umah terbukak..especially syafiq..pintu bukak jer..mencicit dier kuarr..jenuh nak mengejarnyer..tp disebabkan atuk nyer jenis rajin dan sporting..tetiap petang ngan gigihnyer aboh hangkut 2 org cucu nyer tu..bawak main depan umah..tp ikut mood rajin jugak ler..kebetulan time ni ku baru balik kijerr...tgk budak2 ni tgk syok main..sumer dah siap mandi pakai baju tidoo..per lagik..bawak kuar kamera..time bawak kuar kamera..dan dan tu jugak budak2 2 org ni duk atas simen tu haaa..adoii aiiiiiiiiiiiiiiii..layan jer la labuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...

eishah
syafiq

Hiiiipp Hiiipppp Horrraaaaayyyyy

Smilllleeeeeee

Saturday, December 5, 2009

Gamba Desktop

Agak2..per gambo yg korang letak kat desktop erk?dulu zaman muder remaja...letak gambo2 kartun peberet..tgh hangat cintan cintun..letak ler plak gambo buah hati pengarang jantung..kalo dpt gambo berdua lg best..huhuhhu..biler udah kawin..gambo ke mana aper ke mana..biler dah ader baby..letak pulak gambo baby..kunun2 kang duk kat opis bleh la buat ilang rindu biler nengok gambo baby..tu time ader sorang baby ler..dah ader 2 org baby..kena la adil dan saksama..gamba eishah n yusuf kena sama banyak..hahaha..x ketinggalan gambo ayahnyer..senang2 haku wat collage picture..senang..x der yg kecik ati nanti..gambo sumer org ader..hahaha
Sila abaikan keadaan sekeliling meja..sepah yg amat..huhuh


Collage pix..sumer gamba2 org kesayanganku n penting dlm idupku ader dlm ni..huhuh..




Friday, December 4, 2009

Playtime...

Sebelum ni ku ader citer pasal eishah n tisha duk memain kat luar..ni sambungan citer tu..dulu eishah cuma ader scooter..sian sungguh anak ibu terpaksa tolak scooter tu..kadang2 hampir terjatuh..disebabkan tu..ibu n ayah sepakat nak belikan beskal utk eishah..tup tup...esok pagi..(ari minggu)...atuk eishah mai umah bwk balik beskal utk eishah..tq abohhhh...beskal tu sgt chumell..cam biasa..kena la kaler pink..hhuhu...siap ader loceng..ader side mirror lagik..tp sayangnyer anak ibu x pandai kayuh beskal lg time ni..huhuh..tp skrg ni..anak ibu sudah pandai kayuh beskal..horray!!!!tgk gamba2 ni..bukti eishah dah pandai kayuh beskal walaupun bawak slow tahap siput...hahahah

eishah n d geng..yusuf pun join skali..

see..eishah dah buleh kayuh beskal dah...yayyyyy!!

pusing pusinggggg..

yusuf pulak...

adik beradik seronok main kat luar..


Thursday, December 3, 2009

Yusuf..almost 6 month old..





Budak kecik ni skrg dah nak masuk 6 bulan..tinggal beberapa ari jer lagi..skrg ni byk mender yg dier dah pandai..antaranya:

-buat babbling..
-pui pui pui..menyembur air liur
-tarik rambut ibu eishah n ayah..x pun tarik mender yg terdekat ngan dier..
-meniarap sgt expert..
-golek2...guling2..sampai masuk bawah rak tv..
-melalak biler x der org kat tepi dier or tetiba org bangun..
-senyum sokmo..
-suker gelekek biler org agah..
-susu skrg dh minum 5oz
-nestum setakat ni haku bg skali sari jer..itupun dier demand nak lagik..tp abaikan jer..hahaha

Tu jer la kot latest pasal yusuf..kang kalo ader lg..akan disambung di entry lain plak..huhuhu..

Wednesday, December 2, 2009

Adik beradik...

Slalunyer time ayah ibu sebok wat kijer..eishah la jd peneman yusuf...dulu maybe dier x amik port sgt ngan yusuf..tp semenjak dua menjak ni dier nak mula main dengan yusuf dah..maybe sbb yusuf dah beso..dah banyak mulut...dah pandai meniarap..dulu asyik duk terlentang jer..nak ajak main pun x best..huhuhuh... tgk jer la gelagat dua beradik ni haa..


Cakkkk..

Smileeeee

Tuesday, December 1, 2009

Gaya tido yang sama..

rasanya dulu dah penah buat entry pasal gaya tido si eishah...cuba tgk gamba2 kat bawah ni..time ni ku tgh siap2 nak pi kijer..budak kecik 2 org ni still tido lagik..skali tgk2..uiksss...cam sama lak gaya tido nyer...huhuhu..per lagik..hb pun cepat2 capai kamera..ambik gamba budak kecik ni tidoo..huhuh..tgk..dua2 ngiring ke arah yg sama..hahahaha..sila abaikan keadaan sekeliling..sbb nyer umah ku itu mmg standard tongkang pecah..huhuhuh

ngiring arah yg sama...