Wednesday, April 14, 2010

Semalam yang berlalu..

Semalam saya bercuti...seawal pukul 6 pagi saya dah bangun dan bersiap untuk ke hospital..tepat pukul 630 kami keluar dari rumah menuju ke HUKM..perjalanan kami berjalan lancar walaupun sedikit sesak ketika berada di Bandar Tun Razak..Kami tiba di HUKM pada pukul 7.15..Suasana di Hospital masih lg tenang..kami terus menuju ke lif untuk ke tingkat 2..Wad Harian..ayah saya akan duduk di sini hari ni..masuk jer di dalam..kelihatan ramai pesakit..dah siap pakai uniform utk ke OT..gerun pula saya tgk..yg tua ada..yg muda pun ada..paling muda rasanya budah sekolah rendah..saya sendiri tak tau apa sakit budak tu..hari ni saja..seramai 15 orang pesakit yg akan buat surgery termasuk ayah saya.Nama ayah saya yg last skali..no 15..saya ingatkan ayah saya org yg terakhir yg akan buat surgery..rupa-rupanya tak ikut no pun..ikut pada pakar masing-masing..cepat pakar datang..cepat la biopsy dibuat..dekat papan putih sebelah nama ayah saya tu tertulis TRU Biopsy..saya sendiri pun tatau aper benda tu..mcm mana prosedurnya..tapi..harap-harapnya prosedur tu x la sakit sgt..kesian kat aboh..makan pun x lg..nak keluar balik daripada bilik tu pun dah x boleh..penyudahnya saya dan suami belikan makanan untuk aboh..meehoon + teh tarik..tu pun aboh x der selera nak makan..riak muka aboh nampak sedikit bimbang..mungkin takut akan kesakitan yang terpaksa ditanggung semasa biopsi dibuat..sepanjang berada di sana..saya dan suami cuma tunggu di luar bersama dengan waris-waris keluarga pesakit yg lain..
Sekali sekala kedengaran jururawat membuat pengumuman memanggil waris pesakit utk masuk ke dalam..berdebar sungguh rasa hati ni..saya tunggu juga kot nama saya akan dipanggil..tp x der plak dia panggil..sementara menunggu aboh di dalam..saya habiskan masa dengan membaca novel..'SEPUPUKU SUAMIKU'..sedang asyik membaca saya dikejutkan dengan bunyi handphone..tertera nama kak hasla dan sebaik mejawab panggilan tersebut..kedengaran suara & tangisan kak hasla..hati saya berdebar..tentu ader sesuatu yg tak baik berlaku..betul tekaan saya..baby kak hasla meninggal dlm kandungan..Innalillah..kepada kak hasla..tabahkan hatimu..mungkin ada hikmah dan ganjaran di atas semua yg berlaku ni..
Jarum jam sudah pun menunjukkan pukul 12..tp saya masih tidak nampak kelibat ayah saya..tak lama kemudian..pintu ward terbuka..dan ayah saya muncul di sebalik pintu..saya terpinga-pinga..hati tertanya-tanya..spontan saya bertanya..aboh x siap lg ker?mungkin sbb ayah saya berpakaian seperti biasa..muka aboh nampak pucat..'sakitnya..tu jawapan yg saya dpt daripada aboh..laaa...rupanya ayah saya dah siap pun..mungkin bilik ot tu di dalam dan x memerlukan ayah saya untuk di bawa keluar dr bilik tersebut..sempat suami saya bertanyakan mcm-mcm soalan berkaitan dengan biopsy yg telah dilakukan..tp saya tak sanggup nak dengar..selesai semuanya..kami turun ke tingkat bawah untuk ambil ubat dan terus pulang ke rumah..aboh saya turunkan di kedai mama..dan saya dan suami ke restoren terdekat untuk membeli lauk..kesian..aboh x makan apa pun lg..sampai di kedai saya tgk aboh dah duduk tertonggeng..sakit katanya..x lama tu mundar mandir berjalan untuk hilangkan rasa sakit..
3 Mei ni keputusan biopsy akan keluar..saya benar-benar mengharapkan semua keputusan biopsy ok..harapan saya..aboh cuma sakit biasa saja..skrg ni..apa yg saya boleh buat hanyalah berdoa dan terus berdoa agar TUHAN sentiasa memelihara kesihatan ayah saya..AMINNNNNNNNN...

No comments:

Post a Comment