Thursday, September 20, 2012

Akhirnya..

Assalamualaikum

Photo: masih di sini..


Akhirnya hari itu tiba jua..saya tau..lari ke mana sekalipun saya kena jugak tempuh hari itu..berdebar?mmg berdebar sehinggakan tidur malam saya terganggu..mcm2 yg bermain dalam fikiran..Allah..permudahkan segalanya Ya Allah..Peliharakan anakku ya Allah..Pagi itu kami bangun seperti biasa..sama seperti org yg berkerja..kerana saya perlu mendaftar terlebih dahulu di klinik pakar..lagi pula temu janji kami pada hari itu seawal 8 pagi..Tiba di ruang pendaftaran..sewaktu beratur mengambil nombor giliran..jantung terasa mahu berhenti..mulut x sudah2 menyebut Ya Allah..Ya Allah..di depan mata saya menyaksikan 2 org pakcik yg sudah berumur jatuh terlentang ke belakang sewaktu menaiki esklator..panik?mmg panik..kelihatan 2 org staff yg bertugas cuba membantu 2 org pakcik tu..lutut saya secara automatik menggigil..selesa mendaftar kami terus ke tingkat tiga..kami dpt no yg paling awal..8001..tapi seawal hampir pukul 9 baru no kami di panggil..ujian pertama ialah utk melihat tahap power mata anak saya..3 kali ubat dititikkan ke dalam mata utk mengembangkan anak mata..setiap 10 minit doc akan panggil utk titikkan ubat ke dalam anak mata ashrof..dan setiap kali itu la ashrof akan menangis kerana ubat itu sedikit pedih..hasil drpd ujian pertama..ALLAHMDULILLAH...power mata Ashrof normal utk umurnya..Ujian kedua..kami diarahkan utk ke bilik 40 berjumpa dengan pakar..di sini nanti pakar akan lihat urat mata Ashrof..sepanjang berada dalam bilik pakar..kaki seakan tidak boleh berdiri kerana..kaki saya tidak berhenti menggigil..saya cuba fokus dgn setiap ujian yg doc lakukan ke atas ashrof dan sedaya upaya saya cuba fahamkan apa yg cuba doc terangkan..Selesai mendengar penerangan pakar..kami diarahkan utk ke bilik 86..di sini nurse akan titikkan ubat utk mengembangkan anak mata Ashrof..skali lagi Ashrof menangis..sabarlah sayang..ini semua utk kebaikan kamu..anadaikata semua kesakitan itu dpt ibu pindahkan kepada ibu..ibu rela sayang..disebabkan anak mata ashrof masih belum mengembang..skali lagi ubat dititikkan..sedang Ashrof lena dalam tidurnya..doc pakar datang..pd mulanya Ashrof tidak dikejutkan..tapi saat doc mula pegang mata Ashrof..Ashrof terjaga..nak tak nak..doc terpaksa bungkus Ashrof dalam selimut..Allah..hampir luruh airmata melihat Ashrof menangis kuat..kaki saya x berhenti menggigil membuatkan saya terpaksa mundar mandi di dalam bilik tersebut..dalam hati..saya menangis..sungguh..mmg saya sedih..Doc ambil masa agak lama utk memeriksa urat mata Ashrof..selesai semuanya doc arahkan kami ke biliknya..Allah..berdebarnya..Allah..permudahkan segalanya Ya Allah..Hasil dari pemeriksaan doc..urat mata Ashrof semuanya normal dan ok..Sebelum ni doc ada memberitahu kami..mata kiri Ashrof sedikit berat..bukan dia tidak menggunakan langsung mata kirinya..dia ada menggunakan mata kirinya..tetapi sedikit berat..lebih cenderung menggunakan mata kanan..Doc menyerahkan sehelai surat kepada kami..ada 1 lagi ujian yg perlu dijalankan di klinik swasta..hasil ujian drpd klinik swasta nanti akan diserahkan pd doc utk temujanji pada november nanti..pada masa itu la nanti doc akan decide apa rawatan yg diperlukan sama ada perlu observation lagi..operation etc..Allah..tamak ke saya Ya Allah..mcm2 yg saya minta...sepatutnya saya bersyukur sekurang-kurangnya power mata dan urat saraf mata Ashrof normal..Maafkan hambamu ini Ya Allah kerana kadangkala terlalu tamak meminta terlalu banyak benda daripadaMU..15 Okt ni kami akan ke klinik pakar di Jalan Ipoh..semoga dipermudahkan segalanya ya Allah dan semoga menemui rawatan yg terbaik buat anakku AMIR ASHROF..aminnnnnn..

6 comments:

  1. Allah hu Akbar... semoga kak erni tabah menghadapinya. doa saya segala2 nya kembali baik....dan ashrof sihat. amin

    ReplyDelete
  2. Inilah cabaran menjadi seorang IBU..bukan senang nak membesarkan anak-anak..lain anak..lain cabarannya..dalam diam sebenarnya ujian yg Tuhan berikan ini sebenarnya adalah pemberian pahala dalam diam..kerana besar pahalanya menjaga anak yg tidak sehat..

    ReplyDelete
  3. Sabar ya erni... dah lama tak bukak blog erni, terkejut juga bila tahu masalah erni sekeluarga.. harapan & doa kak na agar semua ujian ini akan berakhir dgn baik... jangan fikir terlalu banyak.. InsyALLAH.. mudah-mudahan semuanya selamat ya....

    ReplyDelete
  4. Perasaan IBU lain kan kak na..hanya yg melaluinya saje yg tahu mcm mana perasaan saat itu..kan kak?

    ReplyDelete
  5. perasaan ayah pun sama gak. tak kan kita sebagai ayah boleh bersuka ria bila anak isteri sedang sakit.

    ReplyDelete
  6. To Anonymous..saya x pernah pertikaikan perasaan seorang ayah..seorang ayah kadangkala terpaksa sorok perasaan resah dan susah hati kerana x mahu isteri lemah..saya tau semua tu..dan saya tau suami saya sendiri juga rasa apa yg saya rasa..

    ReplyDelete

 
Images by Freepik