Monday, May 27, 2013

Pavlova

Assalamualaikum 



Org lain dah lama buat pavlova..saya baru hegeh2 nak buat..itu pun sbb nak bawak pi umah abg ipar..huhuhu..gigih la tanye adik ipar cemana nak bikin pavlova..selama ni dier buat takmo tgk betul2..padan muke kat diri sendiri..bile dah buat...baru la tau..oohhh x der la susah sgt..ok..jomm tgk apa bahan2 yang diperlukan utk buat pavlova ni..

http://3.bp.blogspot.com/-wQFhK65oS5E/UE7A2QNi1qI/AAAAAAAAATA/M2CTGyxFqZs/s320/manfaat-putih-telur.jpg
4 biji telur (ambil putih sahaja)

 http://www.doorstep.com.my/Corporate/images/products/10402.jpg
1/2 cawang gula kastor

 http://www.jalen.com.my/data/prod/1346665119_CukaBuatan_650ml.gif
1 sudu besar cuka

 https://e-marketkhas.com/2913-thickbox/tepung-jagung-cap-bintang-400g.jpg
1 sudu besar tepung jagung

http://2.bp.blogspot.com/_vujv0X8Gwhs/S-EQlItWkmI/AAAAAAAAAHE/FsYASftxpMg/s1600/VanillaEssence.jpg

1 sudu besar esen vanilla

 http://2.bp.blogspot.com/-owwBU1TUaa4/T6ZHmO3FKOI/AAAAAAAAJE0/UKQcLGXlU4U/s1600/IMG_7254.jpg
1 cawan non diary whipping cream


 http://photos2.demandstudios.com/DM-Resize/photos.demandstudios.com/getty/article/88/86/87457368_XS.jpg?h=10000&w=268&keep_ratio=1
Buah-buahan

Cara-Cara:

1. Pukul telur hingga kembang selama 5-10 minit
2. Masukkan gula kastor
3. Masukkan tepung jagung, esen vanilla dan cuka..pukul hingga kental...agak2 kalau korg terbalikkan bowl mixer tu..mender tu tak tumpah kire sukses la tu...kalo tumpah..x jadik..sila la lap ye..kikikiki
4. Letakkan adunan tadi atas kertas minyak..ikut korg la nak buat beso mana..sebelum letak kertas minyak atas loyang..loyang tu sila la sapu dengan marjerin yer..
5. Bakar adunan dalam oven selama sejam pada suhu 130 darjah celsius.
6. Selepas sejam..jangan keluarkan adunan terus dr oven..biarkan beliau duduk berehat di dalam barang 5 minit..bukakkan sikit pintu oven tu..
7. Kuarkan adunan yang siap dibakar tadi...letakkan whipping cream kat bahagian atas..ikut korg la nak tepek byk mana yg korg suke..(whipping cream tu korg bleh pukul ngan mixer sementara tunggu adunan siap dibakar)
8. Taburkan buah pada bahagian atas dan masukkan dalam peti ais..


No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik