Wednesday, July 23, 2014

Apa yang perlu dilakukan bila BIBIK mahu pulang bercuti?

Assalamualaikum

Ya ampun..soriiii..banyaknye saya hutang entri baru..huhuhuhu...sebelum update citer lain..nak update mender penting..mender yg buat saya pening, nak muntah, nak marah dan sebagainya...rasanya dlm entry yg lepas saya ada beritahu yg bibik saya pulang bercuti ke kampung 3 bulan atas urusan kematian suami..nak dijadikan cerita..dah beli tiket..sari sebelum bibik balik baru ko hegeh2 nak google bab bibik balik bercuti..haaa..ambik ko..ropenye byk beno prosedur nak kena buat..tapi dah x sempat..balik je la ko ke kampung wahai bibik..dengan ucapan..ada rezki..kite jumpe lagi..patutnya bibik pulang ke sini 30hb mac..tapi saya gatai percepatkan tarikh pulang bibik pada 8 mac...pagi sabtu tu punye la berdebo menunggu..tup tup..kul 10 waktu tempatan bibik kol..kandas buuukk..x dibenarkan berlepas naik pesawat...mmg nangis dlm ati wei..apa yg saya buleh kater..duduk je kat kampung..saya akan usahakn sesuatu..n back tu original plan..guna ticket asal..yiehaaaaaa....letak je phone terus bukak lappy google sana sini sambil tgn duk tot tet tekan no phone kak hasla mintak no agen.akhirnya..lewat petang ahad..manage to come out dgn 2 plan..Plan A..Isnin pi embassy and uruskan semua documentation..plan B..bibik masuk ke sini melalui Batam n Johor..alamatnye duit gone..bayor agen..(sooobbssss..nangis dalam hati lagi)..Hari Isnin tiba..saya dan encik suami keluar awal mcm nak g keje..Kul 8 dah tercongok kat Kedutaan Indonesia..Ya ammmmpunnnnnnnnnnnnnnnnn....ramai giller org..but dont worry..yg meramaikan tu ialah org2 yg nak bikin pasport..untuk kes mcm saya ni idokle ramai sgt org nyer..memandangkan Plan A saya SUKSES..maka kat sini saya nak share apa yg majikan perlu buat bila bibik nak pulang ber cuti..

Sebelum bibik pulang bercuti, pastikan bibik dilengkapkan dengan semua dokumen2 di bawah:

1. Surat kebenaran bercuti
2. Kontrak perjanjian kerja dari kedutaan Indonesia Malaysia (bukan kontrak keje yg donlod dr imigresen tu ye..borang ni online nan hado...dah g kedutaan Indon nanti baru mintak kat kaunter)
3. Insuran Malaysia (yg ni buleh beli kat pejabat pos..tp kalau x sempat..dekat depan kedutaan Indon bersepah ade jual..sediakan pitih jer..harga x ingat..x sampai 100  rasanya)
4. Insurans Indonesia..ini pun kena ada jugak..buleh beli berdekataan dengan kedutaan indonesia..
5. Salinan IC majikan.
6. Salinan pasport pembantu rumah

 

  Ini la dia tempat di mana saya beli insurans Indonesia..jgn risau..sebelah kedutaan Indonesia je..hihuhi


Lama weii nak menunggu insurans siap..haihh..sebab org ramai beno...bertabahlah..

 
Dah complete semua nii..terus pi kat kedutaan..amik borang kontrak kerja..memandangkan bibik dah meruyup balik kampung..nak tanak gigih la saya tiru tandatangan dia..hahahaha..setle semua borang..terus amik nombor giliran..

 

Masuk sini korang akan dipakaikan dengan tag nii..


Kat sini la nanti korang kena tunggu sampai no korang naik..tempat dia berbeza dengan tempat buat pasport..tempat buat pasport sangat laaa ermm..ermm..tatau nak kater ape..penuh nge manusia..bertabahlah sbb saya bakal ke sana lagi utk renew pasport bibik..huwwaaaa...bila no naik..sila la masuk dalam tu..nampak pintu tu..belakang dinding tu ada 2 org pegawai dia..saya bernasib baik sbb pegawai dia sgt ok..interview sket2..cop borang terus setle...x de bayo apo pun..dah setle semua urusan kat kedutaan Malaysia..sila la emailkan semua dokumen termasuk insurans malaysia indonesia..salinan ic majikan ke bibik korg supaya dia boleh buat Kartu Tenaga Kerja Luar Negara kat Indonesia nanti..dengan adanya kad tu..barulah mudah dorang nak keluar masuk Malaysia..tapi kalau bibik korg belum balik lagi..bagi semua dokumen tu pad bibik and advice bibik terus buat kartu tu sebaik sampai Indonesia..sbb proses nak buat x lama..kad boleh terus dapat time tu jugakkk...apa2 kalau x paham boleh email saya..saya bgtau setakat yg saya tau je la... anne_djuliet@yahoo.com till next entry..babai..




1 comment:

  1. Tumpang tanya. Boleh tak selain dari Majikan (Nama suami) yang hadir dan Helper tak yah ikut?

    ReplyDelete

 
Images by Freepik