Monday, May 9, 2011

Hari Ibu 2011

Assalamualaikum

Semalam hari Ibu..ye..saya tau saya lambat wish..ade aku kesah?janji saya dah wish kat FB..ngaaaa...hari Ibu kali ni sedikit berbeza..tahun ni saya masak-masak di rumah mama utk makan malam sempena hari ibu..tapinya..dah siap masak..saya suruh mama rasa..ngaaaaa...sumer gara-gara takut kang ade yg komplen..so menu smlm ialah nasi putih, sayur pucuk paku masak lemak tempoyak, paprik ayam + sutun, telur dadar dan akhir skali lala masak pedas..lala ni bukan saya masak..tapi tukang masak restoren jom mai yg masak..ngeeeee..kek tahun ni. cheese kek dr resepi rahsia saja..gambar takyah tanye la..sbbnya mmg x der ambik gambar tahun ni..redhoo je laaa...eheheh..okeh..nak share resepi campak2 paprik ayam + sutun..

Sediakan bahan-bahan seperti:

Ayam
Sutun
Serai (dititik)
Daun Limau Purut (ricih halus)
Halia (Ricih Halus)
Lengkuas (Ricih Halus)
Cili padi
Cili giling
Bawang putih
Bawang kisar
Sos Cili
Sos Tomato
Garam dan gula secukup rasa..

Cara-cara:

Memula skali korang tumis la beberapa ulas bawang putih bersama dengan cili giling n bawang kisar td...pastu masukkan satu sudu sos cili dan 2 sudu sos tomato..tumis sampai naik bau..agak-agak dah naik bau tu...korang masuk ler air sket..masukkan halia  + lengkuas..pastu humbankan segala binatang seperti sotong dan ayam..pastu campak cili padi, serai, limau purut.biarkan seketika bia segala binatang dalam tu empuk..pastu masukkan garam gula secukup rasa..nak bg kuah tu pekat korang masukkan ler tepung jagung..sure kaw punye sejibik mcm si ABAS kat kafe bawah ni masak..ngaaaaaaaaaaaaaaaa....okeh...siap..selamat mencuba..

Sumber gambar: Pokcik google


No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik