Wednesday, April 25, 2012

Sofiyya Khadeeja Part II

Assalamualaikum

Pagi ni ke opis dalam keadaan sedikit lemau..keadaan smlm sgt kelam kabut..rentetan dr kejadian kejang berulang buat kali yg kedua..sofiyya khadeeja admit di Hospital Serdang..Di opis saya x tenang nak bekerja..sekejap2 sms adik bradik di trg dan encik suami..time2 kritikal mcm ni la nset encik suami bateri kong..adoii aiii..saya mulakan dengan bagaimana bermulanya semua ni..

8 April yg lalu..around 8 p.m..time tu adik ipar saya tinggal 3 beranak di rumah kerana suami bekerja shift malam..baby dah nampak lain..mula2 tangan menggigil mcm terkena kejutan letrik..so adik ipar saya urut slow2 tgn baby..x lama tu tangkap kat mata pulak..time ni adik ipar saya dah kol suami suruh balik n dalam masa yg sama kol kakak ipar utk dtg tgk bebi..so kakak ipar saya dtg..x tgk dah..terus tutup lampu,kunci rumah, bawak bebi masuk kereta and zaaaasss gerak ke Hospital Pakar Annur..dalam kete dah kaki pulak kejang..menurut adik ipar saya..sepanjang dalam kereta hampir 15 mini bebi diam x bergerak..bila dah sampai dekat PKNS tu baru la bebi bunyi n bergerak mcm biasa..so bile sampai ke Annur..dorg refer ke Ampang Putri..Ketika berada di Ampang Putri..2 ujian telah dilakukan..MRI dan EEG..kedua2nya menunjukkan Bebi normal..so discharge tanpa tahu punca kenapa bebi jd mcm tu..and doc pun x declare bebi kena sawan..

After 2 weeks..mmg genap 2 minggu..semalam..24 April..pukul 530 pagi..kebiasaannya adik ipar saya akan gosok baju lepas menyusukan bebi..tapi kali ni die x buat mcm tu..dia rasa x sedap hati..betul la mcm dia sangka..x lama tu bebi kejang..kali ni satu badan..so dorg terus bawak ke Annur..dekat annur bebi muntah dan still kejang..the worst part is dorg tunggu doc almost 20 minit..sabo je la haku..doc bagi ubat sawan kat bebi tapi still tak ok..so doc refer ke Hospital Serdang..nak naik ambulance pun nak kena tunggu jugak..so dorg gi Hospital sendiri je la..sampai Serdang..bebi still kejang lg..doc kat emergency bg oksigen n time ni mmg kesian..bebi dah berselirat dengan wayar mcm gambar kat bawah ni..

Adik ipar saya ckp bebi nangis lama..hampir 4 or 5 jam..and doc ckp mcm ade something yg abnormal masa bebi kejang..so doc decide utk buat CT Scan..lunch hour saya cabut pi tgk adik ipar di Hospital..Allahh...luluh rasa hati ni tgk dia menangis sorg diri sambil pegang handphone..sebak tatau cemana nak pujuk..maklum la..saya sendiri pun x kuat..dalam hati ada taman..lama saya temankan dia di hospital..belikan makanan..sbb dr pukul 5 td dia x makan apa2..time tu bebi lena tido sbb ubat tido pun x abis lg..n ptg ni jugak akan tau result ct scan..if result sumer normal..then doc decide utk ambik air tulang belakang..ini gambar bebi selepas CT scan..


By the time saya sampai di opis..status di FB adik ipar saya menunjukkan doc baru sudah ambik air tulang blakang dan bebi hanya akan sedar selepas 6 jam..Allah..kesiannya..x dpt saya bayangkan bagaimana tubuh sekecil itu menahan kesakitan..Allah..sembuhkan sofiyya khadeeja seperti sediakala..x sanggup saya melihat tubuh sekecil ini menanggung kesakitan..hopefully today doc dpt kenalpasti ape sebenarnya penyakit Sofiyya..buat kamilah dan izami..tabah..dan berdoalah yg terbaik utk sofiyya khadeeja..mohon teman2 blogger ada dpt mendoakan utk sofiyya khadeeja juga..will update soon result LP nanti..till next entry..


Sofiyya Khadeeja selepas proses mengambil air tulang belakang


2 comments: