Tuesday, April 10, 2012

Mac yang penuh dengan dugaan..

Assalamualaikum

Saya tau blog saya dah berabuk..saya tau saya dah lama x update..bukan x de cerita..tapi saya syok sgt menjadi surirumahtangga bergajikan seorang pustakawan..HEAVEN seyyhhhh!!!!celik mata siapkan anak n suami..anak n suami kuar rumah tinggal saya ngan bebi je..time tu la saya mesin baju..jemur kain masak kemas umah bagai..tengahari suami n anak2 balik..mcm tu la rutin saya hari2..dan kerja saya di rumah makan jer..sampai la ni bdn masih terasa gemuk..padahal tgk dlm cermin KERING je..miahahaha...okeh..dah melalut..ini cerita bulan mac..kenapa penuh dgn dugaan..sbb mmg penuh dgn dugaan pun..cemana nak start erk??

Awal Mac kakak saya ada bgtau kelenjar leher syafiq bengkak..ada dlm 3 biji gitu la..paling besar 2cm..so dia dah bawak jumpa doc..dan doc bg antibiotik..complete dengan ubat demam sumer sbb syafiq demam selsema n batuk x silap...maafla kalo x tepat mana saya cerita...maklum la cerita dah basi..2 ari berlalu bengkak tu nampak makin ketara..mama aboh bawak syafik jumpa haji loqman sementara nak tunggu ari jumaat..lepas balik dr jumpa hj lokman kat Gombak tu kakak saya ambil keputusan bawak syafiq jumpa paed di azzahrah..aboh kol saya..time tu hujan renyai2..aboh kater doc suspect kanser..terkedu saya kejap..doc suruh tunggu sampai jumaat utk buat blood test..jumaat tu kakak saya ke azzahrah balik..tp saya pelik sbb awal nye dorg balik rumah..dah setle ke?rupanya doc refer syafiq ke SDMC..mama pun ikut skali ke SDMC..kat sana Syafiq dibawa berjumpa dgn doc chan..pakar kanser kanak-kanak..ambik darah..supposed result tau on the spot..tp mesin dorg lak rosak..so nanti dorg akan kol..kalo result ok dorg x kol..tp kalo result x cantik dorg akan kol cepat..rasanya seminggu jugak kakak saya berkampung di rumah mama...termasuk la saya..pagi sabtu or ahad saya pulang ke rumah utk basuh kain baju yg menimbun..keje rumah pun x setle lg saya dpt 1 sms dr kakak saya..result darah syafiq x cantik..adoooii..lepas baca msg dah jadik x keruan..saya tanya lagi detail...katanya darah putih rendah bla bla bla..doc nak buat ct scan n ambik air tulang blakang..doc suspect leukimia..adoii..lagi nak pengsan saya dengar..x lama tu aboh pulak kata...suara dah mcm nak nangis kater syafiq luekimia..saya cuba xplain kat aboh n tenangkan aboh..letak telefon terus saya ajak encik suami ke rumah mama n aboh..ye la..keadaan ari tu dah x keruan..kat rumah mama saya cuba bg semangat kat semua org padahal dlm ati ada tamannn..

Ni catatan 5 Mac yg saya simpan dalam handphone saya..saya tuliskan kat sini..rentetan dari kejadian di atas..

pagi ni semua nampak xkeruan..angah n shahril cuba berlagak seperti biasa walaupun hakikatnye masih terserlah kerunsingan di wajah masing-masing..mama cuba berlagak seperti kuat..tapi pada hakikatnye lemah di dalam..Allah...remuk rasa hati ini melihatkan anak sedara kesayangan terbaring lemah tidak bermaya..kesian..sudahlah demam..malah dipaksa berpuasa pula...Allah..sembuhkanlah anak kecil ini..tidur malamnya terganggu dek ruam-ruam merah yg timbul di seluruh badan..kesian melihat jari jemari kecil itu menggaru di segenap badan..saya duduk di sisi syafiq..lembut saya berbicara seakan memujuk supaya dia tido..tido la sayang...maklang tolong gosokkan ya??dalam gelap malam hanya ditemani cahaya tv..terbaring lemah kakak yang saya kasihi..matanya terpejam rapat tapi saya tau..hatinya runsing memikirkan apa sebenarnya penyakit yang ditanggung oleh sang anak..allahuakhbar...di rumah sang atok sedih memikirkan keadaan cucu yang dikasihi..seumur hidup belum pernah saya melihat aboh menangis..tapi hari ini airmata aboh mengalir menahan sebak tatkala mengkhabarkan berita ini kepada adik beradik di terengganu..Allah...hanya padamu tempat kami bermohon..sembuhkanlah SYAFIQ EMRAN..permudahkanlah dan tabahkanlah hati kedua orang tuanya..sesungguhnya hanya padamu tempat kami bermohon ya Robbb!!



Gambar di atas dirakamkan selepas selesai menunaikan solat hajat beramai-ramai di rumah mama sehari sebelum prosedur mengambil air tulang dan ct scan..

Keesokkan paginya..awal pagi dorg dah gerak ke SDMC..dlm pukul 10 mama telefon membawa perkhabaran positif..doc tak jadi ambil air tulang belakang sbb bengkak dah makin surut..limpa dah x bengkak..cuma hati still bengkak sket..n bintik2 di badan syafiq adalah kesan dr allergic salah satu antibiotik..Alhamdulillah..syukur ya ALLAH..hasil dr pemeriksaan lanjut doc..syafiq cuma mendapat jangkitan virus..virus yg jenis lambat baik sket..hingga saat catatan ini ditulis..bengkak di leher syafiq masih ada..tp sgt kecil dan semakin surut..terima kasih Tuhan kerana memakbulkan doa kami semua....

entry lain akan menyusul lagi..so stay tune..



1 comment:

  1. as-salam erni n family,

    maaf klu nieza menangis bila bc n3 nih... nieza x tau knp tp mungkin perasaan nieza yg pernah mengalami saat2 begitu buat nieza rasa sebak sgt2... mungkin ini ujian ALLAH pd kakak erni n family erni utk menguatkan lg semangat kalian..
    nieza doakan yg terbaik buat syafiq.. semoga dia dilindungi ALLAH dunia akhirat.. begitu juga buat aboh erni.. semoga dia tenang dan lebih bersemangat... semoga ALLAH beri kesihatan dan kekuatan yg berpanjangan pd aboh erni... aminnnn...

    ReplyDelete

 
Images by Freepik