Tuesday, April 2, 2019

Apa yang korang perlu tahu sebelum beli apa-apa menggunakan pelan 'installment' LAZADA?

Assalamualaikum

Sebelum ni aku pernah up entry mcm mana nak buat installment dekat lazada...korang bleh klik link bawah ni utk baca entry tu..

Macam mana nak buat bayaran ansuran di LAZADA 

Lepas daripada aku up entry 👆👆👆 ramai la pulak yg msg aku tanya..perlu deposit ke..bulan-bulan kena transfer duit ke LAZADA ke..mcm mana nak apply kredit kad pun ada jugek..tetibe je aku rasa aku mcm banker bila org tanye aku bab bayaran, buat kad dan lain2..bhahaha..Memandangkan ramai sangat yg tanya..aku nak explain la kat sini..dengan harapan korang akan lebih paham dan x konfius ye...apa yg korang perlu ada sblm buat installment nge LAZADA??

1. Dah tentu la korang kena register dulu akaun kat LAZADA...sign up la ye..bukan bukak akaun bank LAZADA..bhahahaha

2. Maybank Credit Card..yg ni yg paling penting sekali...utk kemudahan bayaran ansuran dekat LAZADA...dorang hanya terima MAYBANK credit card sahaja..kalo ko ada kad CIMB ke RHB ke..mintak maaf laa ye...ko x buleh nak beli pakai installment..yg ni hanya utk pemegang kredit kad MAYBANK sahaja..aku ulang lagi skali ye..KREDIT CARD..bukan DEBIT CARD...ramai yg konfius antara debit kad dan kredit kad..jap aku nak terangkan..apa perbezaan DEBIT KAD dan KREDIT KAD.

Beza kad kredit dan kad debit card vs debit card 


Kad kredit ni mcm pinjaman yg bank bagi laa..kebiasaanya akan ada limit...limit tu bergantung kepada berapa pendapatan korang...ada yg kadang-kadang kredit limit dia dlm 5k..ada yg sampai belas-belas ribu..semua bergantung pada pendapatan korang laa..dah nama pun hutang kan..korang kena pahamla..konsep dia..beli dulu..bayar kemudian..and jgn dilupakan...ada interest ye..walaupun installment lazada tu 0% interest..tapi kalo korang x baya jumlah yg lazada dah charge dekat kredit kad korang tu..korang akan kena bayar interest yg dikenakan oleh bank...sbb ko x bayar..or ko lambat bayar ye...paham kan..kredit kad ni kad hutang..gitu kekdahnye..

Debit card pulak berbeza dengan kredit kad...sbb utk guna debit kad..korang kena make sure akaun korang tu ada duit dlm tu...ibarat mcm kad ni memudahkan ko x payah bawak cash laa...ko swipe je dia tolak dr akaun ko duit tuuuuu..dia akan tolak on the spot ye...sbb ni bukan kad hutang...sbb tu aku kata..ko kena ada cash kat dalam debit card ni kalau ko nak guna..kalau takde cash dlm tu...kimsalam la ye...simpan je kad tu jd tukun..agak-agak nak lagi paham..korang refer blog ni laa...jap nak tepek...SayangWang 

Agak-agak korang dah dpt bezakan ke blom debit kad dgn kredit kad tu..kot ada yg lagi pandai bab explain ni..mohon la share supaya yg lain lebih paham ye...ok..sambung lagi bab beli installment kat lazada...bila korang pakai kredit kad maybank utk buat pembelian kat lazada...harga dia akan sama..ko bayar cash ke installment ke..harga sama sbb 0%..korang kena pahammm...bukan nak ajar berhutang tapi kadang-kadang ada setengah org sayang nak keluarkan duit skali lump sum...so ni je la cara dia ye...and kadang-kadang ada yg kurang berkemampuan..mampu bayar bulan2 je..depend on situation korang la...aku biasanya sbb sayang nak bayar selepuk...tu kadang-kadang aku pilih installment..tu je..

Bila pembelian korang dah berjaya...every month Lazada akan charge bayaran installment brg korang beli tu dekat kredit kad korang..korang boleh cek every month dekat transaction...lagi satu aku nak bgtau...once korang dah beli...dah sampai email kata order confirmed etc...2 3 ari tu korang terus dpt brg..dia x de mintak deposit pong...aku bgtau ni sbb ada yg tanya..kena deposit tak..or bg upfront payment..nehi nehi nehii...mmg x de..contoh la...ari ni ko beli ipong seveng kan...2 3 hati lps tu korang akan received brg..and hujung bulan ni..ko cek dekat kredit kad transaction..akan masuk dah bayaran pertama yg korang kena bayar dekat LAZADA..paham x?

Itu je kot yg korang kena tauu..yg penting kena ada KREDIT KAD MAYBANK ye..agak-agak korang konfius lagi...nak tanya ko tanya la...mana yg aku tau and ada masa nak reply..aku reply...kla..till next entry..tata..

 


 

No comments:

Post a Comment