Wednesday, July 25, 2012

Bukan mudah menjadi seorang ibu..

Assalamualaikum

Pertama kali disahkan mengandung hati berbunga riang..sungguh..mmg itu yg saya nanti-nantikan..tapi bila mengenangkan tanggungjawab berat yg bakal saya galas..hati sedikit risau..mampukah saya?Bila saya sudah punya 3 anak..baru saya tau betapa susahnya mama membesarkan saya adik beradik..dengan pelbagai karenah...setiap kali anak-anak saya demam..mama akan kata..mcm tu la mama rasa..penat mcm nak tumbang..sorg demam...berjangkit ngan yg lain..Allah..penat mmg penat..kalau la saya tau betapa besarnya pengorbanan mama membesarkan saya..SUMPAH saya tak NAKAL n buat mama susah hati..Bila dah bekerja..merasa la bagaimana menanggung perasaan bila anak tak sihat tapi diri sendiri terpaksa datang bekerja..Allah..saya benar2 rasa mahu berhenti kerja setiap kali memikirkan benda ni..Bersalahnya rasa bila terpaksa menghantar anak yg tidak sihat ke rumah pengasuh..namun saya tabahkan hati walaupun terpaksa mendengar suara anak meraung-raung memanggil nama ibu..maafkan ibu sayang..ibu perlu bekerja utk menyediakan segala keperluan anak-anak ibu..Saya tau..pasti ada suara-suara sumbang yg akan berbunyi..org lain ada anak jugak..tp x der pulak slalu cuti dan EL..setiap org Tuhan turunkan ujian yg berbeza..mungkin KAMU yang berkata-kata itu...belum pernah diturunkan ujian-ujian seperti kami ini..Apa pun itu rezeki kamu..dan saya cukup bersyukur dengan apa yg Tuhan berikan kepada saya kerana saya tau..setiap ujian yg Tuhan turunkan ada hikmah disebaliknya..rehat td mendengar cerita seorang teman tentang anaknya..Allah..hati saya sedikit tersentuh..kesian..kalau saya ditempatnya sudah tentu saya juga tidak keruan..Seorang ibu sanggup lakukan apa saja utk anak-anaknya..Kak Na..kamu mmg seorang Ami yg kuat..kagum melihat kamu menguruskan anak-anak..walaupun hati risau tapi kamu masih mampu tertawa..Besar pahala yg seorang Ibu dapat apabila menjaga anak yg tidak sihat...Semoga Tuhan permudahkan segala urusanmu wahai kakak..

2 comments:

  1. Kamu buat saya menangis Erni oiiii.... terima kasih kerana turut merasa risau.. InsyALLAH semuanya akan berakhir kepada yang lebih baik...

    ReplyDelete
  2. Sbbnye kiter sama2 IBU kakakku..so saya faham dan dpt rasa apa yg kamu rasa kakakku..semoga semuanya berjalan lancar..

    ReplyDelete

 
Images by Freepik