Friday, July 6, 2012

Nasi Arab Kabsah

Assalamualaikum

Alhamdulillah..Syukur pd MU ya Allah..kerana pada tahun ini diberikan kesihatan yang baik utk kami terus melakukan amal ibadah kepadaMU..di bawah adalah menu berbuka puasa hari yg ke 6 saya dan encik suami..Nasi Arab Kabsah..sebelum nak jadi nasi arab ni..mcm2 yg jadi..adoii..x pasal2 encik suami namakan nasi arab ni NASI ARAB FIGHT..maybe kerana masa nak buat tu masing2 ikut kepala sendiri..apa pun outputnya sangatla sedap..kami x makan sorg..malah kami ajak skali adik bradik yg lain makan..alhamdulilah..semua makan bertambah-tambah...so kat bawah ni saya selitkan resepi..mana tau kot ada yg nak cuba..selamat mencuba..



Bahan-bahan:

1 ekor ayam (dibelah 2) @ 1 kg daging kambing + tulang
3 pot/cwn beras basmati ~ cuci dan rendam 30 mionit, toskan
4 1/2 pot/cwn @ secukupnya air panas
2 sudu minyak masak
1 sudu minyak sapi
1 batang kayu manis
3 biji buah pelaga
2 biji bunga cengkih
1 biji bawang besar - dipotong dadu
3 ulas bawang putih - dipotong dadu
1 batang karot ~ diparut
1 biji buah tomato - dikisar
2 sudu tomato puri
1/2 sudu kecil pewarna kuning (saffron)
1 sudu besar rempah kabsa
1 biji lemon hitam/kering - dicucuk bahagian tengahnya.
1 biji lada bengala merah (red capsicum) ~ dipotong dadu
1 sudu kecil lada hitam biji/serbuk
2 biji cili merah ~ jgn potong
1/4 cawan kismis
Garam secukup rasa dan gula (kalau suka)

Cara penyediaan:
1. Panaskan minyak dan minyak sapi. Tumiskan kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga, bawang putih dan besar dan goreng sehingga wangi.
2. Masukkan buah tomato, tomato puree, lemon, saffron dan rempah kabsa dan goreng sebentar.
3. Kemudian masukkan ayam dan masak sehingga ayam masak. Tambahkan garam secukup rasa dan juga gula.
4. Masukkan karot, capsicum, cili merah, kismis dan beras. Masukkan air panas secukupnya dan masaklah nasi sehingga masak.
5. Kacau/gembur nasi bila nasi betul2 masak, selepas 30 minit supaya nasi tidak hancur.

Resepi Rempah Kabsah

Bahan - bahan:


1 sudu makan bunga cengkih **
1 sudu makan lada hitam **
1 sudu makan jintan manis **
1 sudu makan jintan putih **
2 sudu makan biji ketumbar **
1 sudu makan buah pelaga **
1 sudu buah pelaga hitam (black cardamom pods) **
1 sudu makan serbuk cili
1 sudu teh kunyit

Cara penyediaan:

1. Goreng tanpa minyak bahan2 yg bertanda ** sehingga naik bau dan angkat.
2. Kemudian kisar semua bahan sehingga hancur.
3. Simpan rempah yg telah dikisar didalam bekas yg kedap udara.
Jika tiada buah pelaga hitam, boleh gantikan dgn buah pelaga biasa. Serbuk rempah ini boleh juga digunakan pada semua masakan ala arab termasuklah ayam dan daging.

** Didalam resepi asal, halia dicampurkan sekali. Saya tidak masukkan halia sebab rempah2 diatas adalah kering dan boleh disimpan lama. Masukkan halia semasa nak msk makanan

Resepi Salatah

PENYEDIAAN SALATAH


* 2 biji tomato
* 2 cili merah
* 1/2 biji bawang besar
* sedikit daun ketumbar
* lemon
* garam & gula secukup rasa

 Cara-Cara:

1. kisar kesemua bahan kecuali garam, gula dan lemon (kisar tanpa air). Apabila sudah hancur, masukkan gula dan garam secukupnya bersama perahan lemon.


Sumber: Resepi Raidah



2 comments:

  1. Nak cuba buat jugaklah... suami kak na suka jugak makan nasi arab.. terutama kalau ada kambing... terima kasih bagi resepi... (^_^)

    ReplyDelete
  2. lol..zana tu kak na ke??sabo je la hakuuuuuuuuuu..awat x gune nama blog kak..adoiiiiiiiiii...kakakaka..kak..update bloggggggg...jgn x update..

    ReplyDelete

 
Images by Freepik