Wednesday, January 9, 2013

Untukmu A'eishah

Assalamualaikum 


Begitu rupanya kasih seorg ayah terhadap anaknya..baruku ketahui..walau marah mcm mana sekalipun seorg ayah terhadap anaknya..tetapi tersemat jauh di lubuk hatinya perasaan kasih yg mendalam,sayang yang tiada bandingan terhadap anaknya..ketika melepaskan tangan anak kecilnya utk berjalan ke kelas..si ayah memesan kepada anaknya supaya memasuki kawasan sekolah bersendirian pada hari tersebut oleh kerana selepas minggu pertama para ibubapa tidak dibenarkan masuk ke kawasan sekolah bagi menemani anak anak mereka sehingga ke kelas..lalu berlari lari anaklah si kecil ini menuju ke kelas dgn keadaan yg agak membebankan dek karna tanggungan buku buku teks didalam beg yang di galasnya tanpa menoleh langsung ke arah si ayah,sambil diperhatikan oleh si ayah..si ayah menjiwai setiap langkah larian tersebut..si kecil ini berlari barangkali merasakan dia sudah lewat..janganlah berlari sayang..nanti jatuh sayang..bisik hati kecil si ayah sambil memerhatikan puteri kesayangannya yang semakin kecil dari pandangan..seketika,nampak seolah si anak kecil ini terhenti langkah lariannya krn di halangai oleh pembarisan pelajar pelajar tahun 4,sekali langkahnya ke kanan sekali langkahnya ke kiri..hampir mati disitu lariannya..dari kejauhan si ayah cuba menuju ke arahnya..baru beberapa langkah si ayah memasuki kawasan sekolah sambil matanya sentiasa mengiringi setiap langkah puteri comel ini,tiba tiba ada tangan yang memimpinnya bagi membagi laluan,lalu si kecil ini meneruskan langkah lariannya tanpa menoleh ke belakang lagi..sehinggalah hilang dari pandangan si ayah.lalu beredarlah si ayah meninggalkan kawasan sekolah tersebut sambil di dalam kotak mindanya masih lagi terbayang bayang setiap langkah larian puteri sulongya..kesiannya aeishah berlari lari dgn bebanan buku di bahunya,setiap langkah lariannya apalah agaknya yang bermain diminda si kecil ini,sambil berdoa Ya Allah kau jadikanlah puteriku ini insan yang berguna kepada Agama,bangsa dan negara,jadikanlah aeishah anak yang solehah,kau berkatilah kehidupan keluarga kami ya Allah.oh,begini rupanya perasaan seorang ayah terhadap anaknya..bisik si ayah sendirian.. Setelah selesai tugasan si ayah,tibalah masa untuk menjemput puteri kesayangannya Aeishah Naqiyyah binti Ahmad Marzuki pulang dari sekolah..tepat jam 6.25 ptg si ayah tak sabar utk melihat kelibat puteri comelnya..mahu di peluk..dicium..di pegang erat..barangkali kerana terlalu kasihan melihat anaknya berlari lari menuju ke kelas di awal sesi persekolahan tadi.jam sudah pun menunjukkan tepat pukul 630 petang..semua pelajar telah pun keluar dari kelas masing masing,sambil si ayah menantikan kelibat puteri keaayangannya..ishh..mane aeishah ni,semua pelajar dah keluar..cemas seketika si ayah sambil menoleh ke kiri ke kanan ke depan dan ke belakang,takut takut ternampak kelibat anaknya..lalu si ayah melangkah keluar dari kawasan pagar sekolah,dan terpandanglah ke arah beg yg di galas oleh seorg budak perempuan yang mana pada begnya tertera 'princess popstar'..ah barangkali ini aeishah..bisik hati kecil si ayah..lalu menuju ke arah bdk perempuan tersebut,sambil memegang bahu..'aeishah'?ya Allah..macam mana boleh terlepas pandang ni..bisik si ayah sendirian..'ayah niiii..kenapa ayah lambat?'pucat lesi muka puterinya yang tenggelam dalam lautan yang penuh dengan manusia...'lainkali aeishah tunggu ayah dekat pagar hijau tu je tau..pesan si ayah sambil memeluk erat puteri kesayangannya..'ok'..jawab aeishah ringkas..'aeishah tahu ke balik rumah sendiri'? 'tahu je..' jawab aeishah lagi..terlintas di benak si ayah,'bahayanya kalau aeishah balik sendiri,kenderaan banyak,macam mana aeishah mampu melintas jalan,penuh dengan kekesalan jikalau benar berlaku apa yang difikirkan..'jom ayah belanja aeishah uncle bob nak? Tanya si ayah bagi menghilangkan rasa gusarnya sendiri..'yeay! Uncle bob! Jerit aeishah keriangan..lalu beredarlah dua beranak ini meninggalkan kawasan sekolah... Ohh..begini rupanya perasaan ayah aku dulu terhadap aku..bisik hati kecil si ayah sendirian... Ayah Sayang aeishah! Ayah Sayang semua anak anak ayah! Ayah Sayang keluarga kita! 

Hasil nukilan Encik Suami dan telah diolah oleh saya sendiri..
8 Januari 2013
3 a.m.

P/S: Encik suami kata..ini cuma draft..tapi saya dah pun publish..yg penting encik suami menulis dr hati..meluahkan apa yg dia rasa semalam tatkala menghantar puteri sulung kami ke sekolah..

No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik