Friday, April 15, 2011

Politik Di Tempat Kerja

Assalamualaikum

Lewat tengahari saya terima kiriman sms daripada seseorang..emm..dia bercerita dengan nada sedih berkaitan dengan assessment nye..emm..gitu laa dugaan alam pekerjaan..baik di sektor kerajaan, badan berkanun kaaa...swasta ka..sama saja..ini semua POLITIK DI TEMPAT KERJA..dulu saya slalu dengar org kata..bekerja di tempat yg ramai kaum melayu..dugaannya lagi maha hebat..time tu saya sedikit blur..ok perrr...ramai melayu..tapi bila dah melangkah alam pekerjaan..skrg baru mokcik paham..ngeeeeeeee...dulu masa saya tengah blaja lagi..aboh pernah bercerita..katanya..bila dah bekerja..jgn terlalu tegas x bertempat..siap bg contoh..katanya di tempat kerjanya dulu ada seorang perempuan ni..still single..bila stafnya bercuti anak sakit etc..dia marah-marah x tentu pasal..x de tolak ansur..nak dijadikan cerita..perempuan ni pun berkahwin..lepas dah kawin..dia pulak yg asyik coti manjang..makanya..org pun mula la bercakap blakang dan pulang paku buah keras balik kat dia..lagi satu cerita yg aboh cerita kat saya..ada satu ketika..di organisasi aboh..timbul isu claim overtime..sehinggalah keluar pekeliling dokleh claim overtime suka-suka ati..tapi rasanya tgk nature of job jugak la..agak-agak kalo tugas ko sebagai pemandu..nak kena bawak bos besar ke hulu hilir..dah tentu la sepatutnya buleh claim overtime..nak dijadikan cerita..adala sorang pemandu ni membawa org penting dalam sebuah organisasi ni..tiba-tiba dia pun berhenti di tepi jalan n terus keluar dari kereta..maka..terpingga-pingga la org besar tu..pasai pa pulak dia berhenti ni?so dia pun tanya la..skali jawab la pemandu ni..dah pukul 5 ni..waktu bekerja saya sudah abis..kalau kerja pun x dpt claim..ngeeeeeeeeee....tatau la saya betul ke tak..itu pun cerita aboh pada saya..betul ke tak..wallahualam..tp yg pastinya mana-mana organisasi sama jer..pendek kata kena la pandai bawak diri..agak-agak kalo ko tu jenis yg YES BOS..ANGGUK-ANGGUK GELENG-GELENG..maka selamatla kamu..ngeee...kalo ko jenis yg asyik nak menjawab..itu tanak ini tanak..sile la ko bersedia..ngeeee...lagi satu..org lain kipas guna kipas cap KDK..ko kipas gune yg x de cap..paham-paham la sendiri..saya ni bab-bab kipas mmg sumpah haku tak reti..rezeki kat tangan Allah..kalau dah tuhan nak bg tu..ko x kipas pun rezeki tu golek-golek dtg sendiri kat kita..ngeeee...saya dah melalut..saya cuma nak bercerita pasal sms yg saya terima dr kawan saya saja..katanya nampak gaya x der la rezki utk anak dia...sedih jugak mendengarnya kerana..rasanya markah yg org tu bg hanya utk org2 yg betul2 x buat kerja..sedangkan member ni kerja ok saje..yg peliknya..yg dtg lambat n slalu ilang pulak yg cemerlang..saya sendiri tak faham cemana sebenarnya cara assessment ni..apa pun saya harap saya tak tergolong dalam golongan org2 yg suke nak tutup periuk nasik org lain..saya sentiasa ingat pd karma..kalo skrg saya buat begitu pd org..tak mustahil saya juga akan rasa benda yg sama..tak saya yg rasa.mungkin anak atau keturunan saya yg lain yg akan rasa..emm..x mo ckp banyak..that just my 10 cent opinion..lain org lain pendapat..

4 comments:

  1. nieza pun pernah gak kena ngan politik opis nih... 3 thn erni nieza kejer sambilan, then bile apply s41 lansung dia x panggil interview... blh plak dia kasik kat org lain... sedangkan budak tu baru jer abes blajar... nieza yg kejer sambilan 3 thn kat situ lansung x dipanggil... sedih sgt2... tp x per la kan... rezeki kat mane2....

    ReplyDelete
  2. haihh..itu la pasal nieza..nak buat cemana..dakper..bumi tuhan ni luas..rezeki ada di mana2 dan rezeki bukan kat tgn dia..ngeee...den x bleh stori mori lebey bab ni..silap2 ckp kang x pasal kena...ngeeeeeeeee..

    ReplyDelete
  3. i agree wt u dear..
    kerja mana2 pun ada politik, maria dah kerja 3 tempat, paham sgt. agak2 nak kerja lama, kene sabar la sket dgn perangai mcm2 org..

    ReplyDelete
  4. saya juga sependapat!!

    sabaaaaaaaaaarrrr ajerlah!!!!!

    ReplyDelete

 
Images by Freepik