Friday, November 4, 2011

Kuew Teow Kungfu

Assalamualaikum

Lately ni saya kurang gemar makan nasik..asyik la makan mender yg berkuah..lunch hour smlm makan kuew teow tomyam..petang dah duk terbayang kuew teow kungfu..sblm ni asal ngidam kuew teow kungfu mesti kiteorg pi terjah gerai di seksyen 7 bangi..kat situ sodap..tp smlm saya malas..tapi rasa nak masak sendiri saje walaupun x pernah buat mender alah tu..ala..apa susah..resepi melambak dlm tenet..pandai la ekjas..alhamdulillah..percubaan pertama saya menjadi semalam..bertambah-tambah encik suami makan..berkali-kali dia puji..cukup rasa katanya..kat bawah saya sertakan skali bahan dan cara nak buat kuew teow kungfu..tapi mcm biasa..sukatan korang ikut selera masing2 la erk?

Bahan-Bahan:
Sebungkus kuew teow
2 biji telur
lada hitam n lada putih
sotong
udang
baby sawi
carrot
bunga kobis
cili padi
sos tiram
bawang putih
tepung jagung

Cara-cara:
1. Mula-mula..bancuhkan telur dengan sedikit garam dan lada sulah..kacau rata..kemudian gaulkan dengan separuh kuew teow..lepas masak atas kuali dengan sedikit minyak..ratakan bia kuew teow tu x terlalu tebal..terbalikkan dan masak sampai nampak kuning..setle bab kuew teow..
2. Untuk kuah..tumis 3 4 ulas bawang putih sampai naik bau n kuning...masukkan air (ikut korang la nak kuah byk mana..nak lebih..letak la air tu lebih sket)
3. Masukkan sedikit lada hitam
4. Masukkan udang dan sotong serta sayur rangup..(bunga kobis n carrot)
5. Masukkan sedikit sos tiram, cili padi yg dititik (ketuk), garam dan sedikit gula
6. Masukkan bancuhan tepung jagung (nak bg kuah nampak pekat sket)
7. Masukkan baby sawi..so x de la sayur tu masak n lembik sgt..
8. Dah mendidih..tutup api..siap sedia utk dituangkan ke atas kuew teow td..tepung jagung tu ikut korang la nak letak baper sudu..nak pekat letak la lebey..

gambar ehsan dr pokcik google

Sekian resepi utk ari ni..nanti kalo saya test masak mender lain lg..saya tepek agi kat sini erk?selamat mencuba...


1 comment:

 
Images by Freepik