Tuesday, November 1, 2011

Nasi Lemak Ikan Aye Resepi Tokmi

Assalamualaikum

Baru-baru ni adik bradik n sepupu encik suami turun kl..sampai sini pagi sabtu..semata-mata nak tengok bola kat stadium shah alam..pagi tu sempat le saya siapkan nasik lemak ikan aye resepi tokmi utk santapan tetamu..sape tokmi?oohh..ibu mentuaku..ini resepi jeling2 tgk time mak mentua masak..hihihi..kat bawah ni saya senaraikan bahan2 dan cara cemana nak buat kuah ikan aye tu..tapi bahan tu agak2 ler ikut baper org yg nak makan ye kawan2..yg pastinye...kuah nasik lemak ni mmg sodappp...

Bahan-bahan:
Bawang Merah
Bawang Putih
Cili Giling
Nisan (Gula Melaka)
Sedikit Belacan
Minyak Masak
Garam
Kicap
Ikan Aye/Tongkol

Cara-cara:

Memula skali korang blend la bawang merah dan bawang putih tadi..pastu masukkan dalam periuk yg berisi minyak..pepandai la agak2 minyak ye kengkawan..yg pasti jgn kering sgt..tumis bawang putih dan merah tadi hingga naik bau..masukkan cili giling..ikut korang la nak berapa sudu pun..nak pedas letak ler banyak..tumisss lagi..bia lama sket...masukkan garam dan nisan..masuk belacan sket..n last skali tuangkan beberapa titis kicap..ngeeeeeeeeeeeeee....siappp sudah kuah nasik lemak ikan aye resepi tokmi..sedap dimakan dengan nasik lemak yg tengah panas bersama dengan ikan bilis goreng, telur rebus, timun n khenyek ngan cili padi..nyum nyum nyum...meleleh air liur..selamat mencuba..

Gambar ehsan dr pokcik GOOGLE



1 comment:

  1. wahhhh... sedapnye sambal ikan tongkol... niza pun pernah masak sambal tu.. mkn ngan nasi lemak jugak... hahahha sekejapan abes... pasni nak msak lg lah... hiks...

    ReplyDelete

 
Images by Freepik