Monday, December 5, 2011

Resepi Laksa Kuah Putih

Assalamualaikum

Rasanya dah banyak kali saya buat laksa ganu tapi x pernah lagi tempek resepi tu kat blog kesayangan saya ni..ini antara makanan feveret encik suami tersayang..pertama kali buat saya terpaksa tanya mama disamping mintak khidmat nasihat kakak ipar..mmg seumur hidup x pernah lg saya buat laksa ganu ni..tapi skrg..alhamdulillah..nak jamu adik bradik makan pun dah buleh...hahaha..okla..saya senaraikan bahan2 yang diperlukan utk buat kuah laksa putih ni..

Kuah:
1 kg Ikan selayang
1kg Santan
1 keping Asam gelugur
1 biji Limau Nipis
Sedikit Belacan
Sedikit garam
Sedikit lada hitam yang sudah ditumbuk
Bawang besar/merah dikisar

Ulam:


Kacang panjang
Taugeh
Bunga Kantan
Daun Kesum
Daun Kemangi
Taugeh
Timun

Cara-cara:

Mula2 skali rebus ikan selayang tu..dah siap rebus..buang tulang n blend..
Bawang besar/merah pun blend jugak..
Masuukan bawang dan ikan yg dah diblend td dlm periuk..
Masukkan santan
Masukkan sedikit lada hitam yg ditumbuk, asam keping, belacan dan air perahan limau td..
Masukkan garam
Masak hingga mendidih..setle..


Sumber gambar:Pokcik Google





1 comment:

  1. x sangka Anne da sgt pndai msk skrg..igt ms zmn2 skolah dulu..anne ni manja ssgt..tp now im proud of u sis..

    ReplyDelete

 
Images by Freepik