Monday, June 12, 2017

Menu Ringkas Berbuka: Carbonara

Assalamualaikum

 

Time puasa ni kebiasaanya ibu yg berkerja mmg kalau boleh nak prepare menu yg mudah utk dimasak..yg simple, mudah tapi sedap..paling penting anak-anak suka..so apa kata korg cuba pasta..itu pun kalau anak-anak korang peminat pasta la...mcm aku ni..anak-anak aku mmg cukup suka dengan pasta..carbonara?lagi laaaa....cumanya resi ni aku dah olah sket..carbonara kan x pedas...org dewasa kan suka pedas..anak-anak aku pun suka pedas...so aku olah sket resepi carbonara ni..jom tgk bahan-bahan yg aku pakai utk buat carbonara ni..

Bahan-bahan:

  • Olive oil
  • Sebungkus fettuccine
  • Prego Pasta Sauce : Carbonara Mushroom (kaler biru ye)
  • satu labu bawang putih (tumbuk skali cili padi)
  • satu labu bawang holland (potong dadu)
  • susu fresh milk
  • stock ayam
  • cheese kalau ada 
  • Cili padi 2 biji

Cara-cara:

  • Tumis bawang putih + cili padi dan bawang basar menggunakan olive oil hingga layu
  • Masukkan sos prego dan beberapa sudu stok ayam
  • Masukkan fresh milk (ikut suka ati)
  • Masukkan cheese (ikut berapa slice korg nak letak)
  • Balancekan dengan gula dan garam..
  • Masukkan dan gaul fetuccine

Agak-agak kalau korg nak berkuah..letak la susu lebih..nak rasa berlemak..letak cheese lebih..biarkan lama sket atas dapo biar kuah tu pekat..kalau nak meriah sket...letak la udang sket..terpulang pada kretiviti masing2 ye..nak letak udang ke sotong ke ayam ke..klaaa...till next entry...babai

#carbonara #pasta #Pregosauce #foodporn



1 comment:

  1. isik mana kak? hahahahha. ni mcm versi bujang nih. hehehehehehhe

    saya lama gile tak buat. rasa macam nak balik buat je. huhu

    ReplyDelete