Thursday, March 21, 2019

Pengalaman Warded @ KPJ Kajang

Assalamualaikum

Last year..bulan 12..anak aku Fawwaz warded kat KPJ Kajang..sebab apa..sbb Bronchopneumonia..beberapa hari sblm warded dia demam campak..x banyak pun..sket je keluar dekat badan dia..demam pun x tinggi n dlm sehari dua je dia demam..beberapa hari lepas tu aku dgr dia batuk..n the worst thing is aku nampak nafas dia laju..aku dah panik..sbb sblm ni dia pernah mcm ni..mmg kalau ingat balik kes dulu aku rasa serik..so subuh tu aku ajak encik suami g azzahrah...doc suruh ambik neb..lepas neb jumpa doc balik..doc terus buat refer letter kat aku..aku terkedu..mender ni jd time suami aku nak buat umrah..ko bayangkan..pg tu aku bwk Fawwaz g KPJ..berdua dgn aboh..suami aku flight ke Madinah pukul 2 kot..so dlm pukul 11 pagi dia dah ke KLIA..heret la anak lagi 3 org..


Sampai je di KPJ..aku terus g dekat Emergency..register..and dorg bawak masuk dlm...dekat dlm tu dia baringkan Fawwaz atas katil..and x lama tu Dr dtg..cek semua..then bg oksigen..sbb oksigen low...n dorg suruh buat xray..

Masa ni dorg bawak Fawwaz g tempat xray..dengan katil siap heret skali oksigen tu..Fawwaz dah nampak gelisah duk panggil ibu..masa dekat tempat xray..dorg x bg aku masuk..aku doa banyak-banyak..mintak-mintak Fawwaz x nangis..Alhamdulillah Allah dgr doa aku..Fawwaz sgt behave..x mcm masa warded previous year..Keputusan xray..ada jangkitan kuman dekat paru-paru Fawwaz..disebabkan dia tgh demam campak..Dr kata ni post measles..n aku dah agak..sure kena warded..Nurse mintak medical card semua utk uruskan masuk ward n nurse tanya aku dulu..nak naik ward dulu witout GL ke cemana...mmg x le weii..kot sangkut GL..naya aku..Alhamdulillah...x lama lps tu GL keluar..n kitaorg bleh masuk ward..


Disebabkan Fawwaz tgh demam campak..Fawwaz terpaksa duduk isolation room..maksudnya aku kena tambah harga bilik..aku x pk bab duit dah time ni..yg aku tau anak aku sehat..tu je..x lama tu dr pakar kana-kanak dtg..kalau korang tanya aku..aku sgt2 suka dgn cara dr ni..dia lembut..n apa yg korang tanya semua dia jawab n xplain detail..nama dr..Dr. Asmunni Bin Yahya..5 hari kitaorg bertapa kat sini..setiap 4 jam dorg bg Fawwaz neb..disamping tu mcm2 ubat lagi dorg bg..malam pertama kat sini aku tgk Fawwaz kerap batuk..so esoknya aku tanya Dr..sbb sblm ni dia x batuk teruk mcm ni..Dr kata kahak dah slowly cair..sbb tu batuk..the worst part is..mlm tu aku rasa mcm nak gugur jantung tgk nafas Fawwaz laju..siap bunyi...aku x boleh tido..nak nangis..dah la sorg diri..x de org dengan aku..mmg aku rasa down sgt2..tambah lagi bila nurse dtg..dorg pun takut tgk Fawwaz nafas laju..siap rekod pakai phone..


Esok pagi tu Dr dtg dr terus tanya pasal nafas laju..aku syak nurse-nurse dekat luar yg bgtau Dr..so doc tukar ubat..n neb 6 jam skali..ptg tu Dr dtg lagi..n dah x de bunyi..tapi lung masih ketat..byk kahak....so Dr suruh cont neb n pagi esok buat fisio..disebabkan kitaorg x boleh ke luar ke mana-mana..org fisio kena dtg ke bilik..bayangkan..5 hari kiteorg berkurung dlm bilik x boleh kluar g mana2..aku rasa mcm nak pecah kepala ni..asik la duk tgk tingkap n pk bila boleh balik..mujur la aku ada sorang anak yg dah besar...dia la yg teman aku kat spital 5 hari..kebetulan cuti skolah kan..n ada je kerusi yg boleh tarik jd katil utk tidur...itu pun dah syukur alhamdulillah sgt2..fisio n neb routine sampai la dr bgtau good news boleh balik..

Lupa pulak nak tunjuk makanan sepanjang warded kat sana..tapi time ni kalau dpt makanan sedap2 pun aku x selera nak telan..yg jadi tukang perabis..anak aku la..sape lagi..dia jugak la yg tukang pilih nak makan apa..






Overall...5 night stay at KPJ..facilities mmg tip top la...yg tu mmg x boleh compare la dengan government..lagipun kita bayar mahal kan...berbaloi dengan apa yg kita bayar laa..dr segi masa...mmg dorg laju la..sampai2 je treatment terus jalan..aku pernah ada experience dgn spital gomen HSNZ...dr segi masa dan kepantasan treatment tu...masa dekat kecemasan HSNZ..aku mmg salute laa..mmg terbaik..dr n nurse mmg laju ambik tindakan..cek...bawak xray..dpt result xray...buat line drip..mmg cepat..tapi lps tu 😓😓😓😓..aku bukan jenis yg nakkan keselesaan..tapi aku nakkan rawatan yg cepat...mcm gomen...mmg kita akan menunggu lama..sbb ward kadang-kadang penuh..aku sgt2 faham..dan dekat sini la aku rasa perlunya medical card..in case kalo berada di situasi ni..kita ada option utk ke Hospital private..Di KPJ...aku x perlu menunggu lama sampai tghari..Total cost sepanjang warded di KPJ plus minus RM7k..alhamdulillah..bukan aku yg bayar..semuanya AIA yg bayar..So kalau korang tanya aku..KPJ ok ke x?for me..KPJ Kajang sgt ok..dan Dr dan nurse pun 👍👍👍..cuma tu laa...nama pun swasta kan...bayaran dia mmg lagi mahal dr Government..tu je...klaa..till next entry..tata...

No comments:

Post a Comment