Thursday, May 16, 2019

Resepi Chicken Chop Mudah & Simple tapi SEDAP

Assalamualaikum

Minggu lepas anak bujang aku request menu western pulak..dah bosan makan nasik katanya...aku tanya dia nak makan apa..dia request chicken foldover mcm mekdi tu...ok abg...jgn kata chicken foldover...ibu to up dgn chicken chop skali...huhuhu..gigih la aku gi supermarket super seven dekat dgn IKRAM tu..semata nak beli fresh chicken chop...balik rumah terus aku bersihkan dah perap...senang petang karang boleh goreng terus...sementara tu aku rebus kentang utk buat mashed potato skali..jom aku share apa yg korang perlukan utk buat chicken chop..

Bahan-bahan uth perapan

👉Beberapa ulas bawang putih (tumbuk)
👉serbuk lada hitam (blackpepper)
👉Sos lada hitam (blackpepper) - aku pakai brand LIFE
👉Sedikit serbuk ayam KNORR

Cara-cara: 

Gaulkan semua bahan di atas...tak perlu tambah apa-apa garam sebab serbuk ayam tu pun dah masin..so rasa dia mmg just nice..perapkan beberapa jam..nanti time nak goreng korang boleh laaa celup dengan telur..dan salutkan dengan bread crumb..mcm aku..aku pakai bread crumb yg ada rasa spicy...korang cari je dekat supermarket..mcm2 bread crumb ada..yg x pedas ada..yg pedas berapi pun ada..bila pakai bread crumb...ayam korang akan jd rangup2 bahagian luar kulit dia tu..sedapppppp..

Utk mashed potato..korang just rebuskan kentang beberapa bijik..lepas tu korang lenyek dengan satu sudu besar butter..letak blackpepper sket...serbuk ayam knor sket...mcm aku..aku letak fresh milk sket...konon nak kasi rasa lemak-lemak sket..bhahaha....tapi sedapp laaaa...sbb anak buah aku tambah 3x...bhahahaha..utk resepi kuah blackpepper korang bleh klik sini Resepi Sos Blackpepper.

Oklaa...bg aku resepi ni sgt2 la mudah utk dibuat dan sedap..kalo kat luar satu set dah baper hengget kan..ni ko buat sendiri...ko tambah le byk kali ko nak..mmg puas ati..mcm aku...ayam aku perap tu aku frozenkan..so anytime budak2 nak makan..aku kluarkan..celup dalm telur...golek dgn bread crumb..dan humban dlm kuali..setle..eh lupa...anak aku kan request chicken foldover...aku buatkan wrap je utk dia...aku pakai ayam yg aku perap utk chicken chop..cuma aku potong kecik-kecik...n salut bread crumb jugak..anak aku punya laaa suka...siap terima kasih ibu byk kali...sbb masak sedap hari ni..huhuhuhu..kla...till next entry...tata..

 

Chicken Chop simple & mudah tapi SEDAPP

No comments:

Post a Comment