Wednesday, March 16, 2011

Kek Batik Biskut Marie

Assalamualaikum...

Malam tadi tuan tanah kedaung sangat la rajin..rajin ke dapur yer kawan-kawan..setelah beberapa hari memeram resepi kek batik di dalam tas tangan..akhirnya mlm td tuan punye belog telah mengeluarkan segala mak nenek resepi tersebut..sebelum tu bia saya senaraikan dulu apa bahan-bahan yg diperlukan untuk membuat kek batik yg sedap..hihih..

Milo...milo sgt penting ye kengkawan..utk buat kek batik ni kita perlukan satu 2 cawan milo..apa yg berlaku smlm ialah saya kekurangan stok milo..maka saya terpaksa mengikis hingga ke buntut tupperware utk mendapatkan stok milo yg secukupnya..sila jgn tiru mcm saya..aksi itu hanya boleh ditiru di bawah pengawasan ibu bapa..ngeeeeee...

Nestum...bagi menambahkan lagi kelazatan kek batik korang..korang bleh la masukkan secawan cik nestum..nyum nyum nyummm..ini saya rembat nestum anak-anak saya..

Serbuk koko...lepas tu...3 sudu serbuk koko yer kawan-kawan..memandangkan tuan tanah buat kek batik secara mengejut..makanya serbuk koko ku yg adoo sudah dibuang oleh mama..katanya ingatkan udah expired...penyudahnya disebabkan semangat mau buat kek batik itu masih membara..maka tiba tiba...tingggg!!!idea sudah mari!!yesss!!kiter gune jer choclate bar yer kawan-kawan...saya gunakan 2 petak beso cekelat bar..

Untuk tambah sedikit kemanisan kek batik tu..kita perlukan 3/4 cawan susu pekat yer kawan-kawan..x kesah ler cap apa pun..janji susu pekat..
Susu segar..susu segar ni x gune banyak pun..takat gune 3 sudu besar jer..tp ikut korang ler..smlm x de pulak saya sukat gune sudu..haku main tuang je sesuka hati sbb dah nama pun kek batik sesuka hatiku..miahahaha...




Butter pun gune jugak ye..cukupla guna 1 cawan butter..

Biskut marie ni sebungkus jer ler...patahkan 4..

Cemana nak buat??
memula korang panaskan kuali ke mangkuk ke dan seangkatan dengannya..kemudian korang campakkan butter, susu pekat, susu segar, milo, nestum dan serbuk koko ke dalam kuali tu..gaul hingga sebati sampai pekat..kemudian baru la korang campak semua biskut dlm tu..kacau bia sebati..pastu baru la tuangkan dalam bekas..isikan padat2...pastu sumbat dlm peti ais selama 2 jam..dh keras kang buleh la ngapppp...


Agak-agak cenggini la rupe kek batik tu...tp ini bukan gambo saya..ini gambo ceduk dr internet..okla..selamat mencuba...

Sumber gambar:pokcik google

2 comments:

  1. terbaekkkkkkkk sgt la kannnn....
    =)

    ReplyDelete
  2. wahhhhh...nak try la...resepi ni conform jadi kak kak...hehehee

    ReplyDelete

 
Images by Freepik