Tuesday, November 16, 2010

Ibu..

Saya..bersama mama dan aboh..

Betul la kata orang...sorang ibu boleh jaga sampai 9 orang anak..tapi 9 orang anak belum tentu lagi dapat menjaga sorang ibu..nauzubillah...saya tak mahu menjadi anak seperti itu..ataupun tergolong dalam golongan itu..dulu..saya selalu terfikir..kalau saya yg mati dulu..mesti mama dan aboh sedih yang amat sangat..iyer la..sapa yang x sedih kalau anak meninggal..tapi kalau mama dan aboh yang meninggal dulu..saya pulak yang sedih gile-gile..mcm mana ni..haiiihhh..tapi itulah dia kenyataan..setiap yang hidup pasti akan mati kerana kita semua di muka bumi ni hanya pinjaman dan semuanya bersifat sementara..apa pun tahun ni banyak mengajar saya erti sebuah ikatan kekeluargaan..kasih sayang dan pengorbanan..bagi saya..selagi mana saya masih bernafas di muka bumi ni..dan selagi mana org tua saya masih ada..saya akan terus berbakti utk kedua-duanya..saya tak faham dengan sesetengah orang..ibubapa sakit pun x diendahkan..perlukah kita tunggu sampai orang tua kita dah tak berupaya utk bangun..ataupun nak tunggu sampai org tua kita dah tak der baru ingat nak berbakti pd mereka??saya tak mahu bazirkan sesaat pun daripada masa-masa tu.. bila aboh mula x sehat tahun ni pun hati saya dah x keruan..ini kan pulak kalo terjadi sesuatu yang lebih buruk..wang ringgit mungkin kita boleh cari..tapii hilang ibu dan bapa??kat mana nak cari pengganti??x kan ada yang boleh menggantikan tempat kedua-dua org tua kita..satu lagi yang saya pegang sampai sekarang..kalau saya buat mama dan aboh menangis..satu hari nanti saya juga akan menangis akibat drpd perbuatan anak saya sendiri..tatkala itu saya sendiri akan rasa bagaimana sedihnya hati seorang ibu dan ayah atas perbuatan anaknya itu..Saya menulis entry ini untuk peringatan kepada diri saya sendiri..maaf kalau ada yang terasa..buat P**C*K dan M*K**K saya yang berada di Terengganu..hargailah setiap saat yang ada untuk berbakti kepada mok..luangkan lebih masa bersama mok..sementara mok masih ada..jangan bila dah x der nanti baru nak menyesal..(just my 10 cent opinion..)




1 comment:

  1. btul tu erni.. nieza sokong sgt2... duit sumer tu blh dicari.. tp, ibu bapa, keluarga n kasih sayang ingat boleh dibeli2 ke.. owh tidak... sementara mereka masih bernyawa, hargai n sayangi la mereka...

    *nieza tau erni sgt2 sayang family erni... heheheh...

    ReplyDelete

 
Images by Freepik