Thursday, November 28, 2013

DIY Renew Permit Pembantu Rumah

Assalamualaikum


Hari ni nak share cemana cara nak renew permit pembantu rumah..nak renew permit pembantu rumah tidaklah se complicated nak renew pasport pembantu rumah...yg tu lenkali la saya cerita..sbb saya tak tempuh pun lg mender tu..ok...berbalik pada tajuk asal entry..saya tulis step by step apa yg perlu buat dan dokumen apa yg diperlukan. Perlu diingatkan...korang kena renew permit 3 bln lebih awal dari tarikh luput permit ok?

1. Masuk web fomema..download borang utk buat medical check up..isi sama mcm mula2 buat medical check up dulu.

2. Gi pejabat pos dan buat wang pos sebanyak rm190

3. Gi ke pejabat fomema..mcm saya..fomema yg terdekat ialah di shah  alam or seremban.

4. Submit borang bersama2 dengan wang pos td..anda akan diberikan beberapa borang utk dibawa  semasa membuat medical check up nanti.

5. Bawa maid bersama dengan pasport ke klinik yang telah anda pilih..di sini saya nak ingatkan..lepas dr daftar di fomema anda ada 90 hari utk.bawa maid g check up.

6. Tunggu sehingga keputusan medical  check up.lulus...keputusan boleh disemak di laman web fomema.

7. Sekiranya keputusan lulus...bolehlah pergi ke bank dan buat bank draft atas.nama pengarah imigresen malaysia  sebanyak rm495..senang2 bawak je 500 sbb charge bank rm5 pulak.

8. Pergi ke imigresen..tak.perlu bawa maid..cuma bawa pasport.maid saja..bayar di kaunter 2..submit.pasport di kaunter 10 dan tunggu sehingga no anda di.panggil..siappppp...

Sekian entry bab renew permit maid...till next entry..tata

5 comments:

  1. Untuk kemudahan semua, levi dah dinaikkan ke RM610. Saya baru renew permit di Putrajaya pd 11.11.2014.

    ReplyDelete
  2. Jadi kena buat bank draf RM610.00 la?
    Boleh pergi mana-mana pejabat imigresen ka untuk renew?
    Contoh :Boleh saya renew di Johor, Sedangkan saya tinggal di Kedah. saya ada di Johor bercuti, FOMEMA dah settle.

    ReplyDelete
  3. Salam. Currently maid indon kena guna agen je kan. Mohon maklum balas.

    ReplyDelete
  4. yes...currently agen yg uruskan..dulu u boleh uruskan a-z..tp skrg ni..if u ada calon n ada.kawan boleh uruskan kat sana..u uruskan dia masuk pakai pasport pelancong..sampai sini terus pass dekat agen semua dokumen..agen akan uruskan..

    ReplyDelete
  5. yes...currently agen yg uruskan..dulu u boleh uruskan a-z..tp skrg ni..if u ada calon n ada.kawan boleh uruskan kat sana..u uruskan dia masuk pakai pasport pelancong..sampai sini terus pass dekat agen semua dokumen..agen akan uruskan..

    ReplyDelete