Tuesday, April 19, 2016

Resepi Marble Cake Susu

Assalamualaikum

Korang suka makan kek?saya?mmg cukup suke makan kek..suka makan tapi punye la malas nak buat...paling x suka bab sukat menyukat...adeii...tekak tingin nak makan kek..tp dek kerana malas...ape lagi..gugel kek yg paling senang nak buat..skali terjumpa resepi ni..godek brg kat dapo tgk semua ade...bahan-bahan lak pakai cawan je sukat...apa lagi..lulusssssssss..buleh buat...Jom tgk bahan-bahan apa yg diperlukan utk buat kek ni..

 

 Kek Marble Susu

 Bahan-bahan:

3 biji telur
1 cawan majerin
1 cawan gula castur/gula halus
2 cawan tepung gandum (kalau guna tepung naik sendiri tak perlu guna baking powder)
1 sudu makan baking powder
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanila
Perwarna ikut suka

Cara-cara:

1. Pukul majerin bersama gula sampai kembang.
2. Kemudian masukkan telur satu persatu.
3. Pukul lagi adunan sehingga kembang.
4. Masukkan esen vanila dan susu pekat kacau ratadan sebati.
5. Masukkan tepung yg dah diayak bersama baking powder (kaup balik jer)
6. Bahagikan pada 2 atau 3 bahagian dan bubuh warna ikut suka hati .
7. Tuangkan ke dalam loyang yang telah disapu majerin dan di alas kertas.
8. Tuangkan satu persatu warna mengikut citarasa.
9. Bakar selama 40 minit dengan suhu 160 darjah atau sehingga masak

Haaa...senangkan?main sukat pakai cawan je..yg penting sedapp...sumpah tak tipu..mmg sedap...time bakar tu...bau kek dah semerbak satu rumah...dah siap..potong2..berebut budak2 ni makan...kejap je dah tinggal sket...ape tunggu lagi...resepi dah tepek..kasik try laaa....till next entry...daaaaaa....



No comments:

Post a Comment

 
Images by Freepik