Saturday, February 12, 2011

Spaghetti Meatball

Assalamualaikum semua...hari ni nak cerita pasal makanan...lately ni encik suami slalu request suruh saya buat spaghetti..sampaikan dia sanggup beli sekilo meatball..senang nak suruh saya masak anytime katanya..hentam saja la labu..sebelum ni saya x pernah buat sendiri..tolong kakak saya masak ada la...penyudahnya terpaksa la saya tanya kakak saya apa brg yg diperlukan..selebihnya saya main campak2 jer dalam kuali..meh saya cerita step by step apa brg yg diperlukan n cemana nak buat..

Spaghetti


Ikut korang la nak guna spageti apa pun...yg pastinya korang rebusla speghetti tu dalam periuk..letak ler minyak sket..so x der la melekat2 kang spaghetti korang tu..malahan nampak cantik berminyak..wowww...betul2 membuka selera..

Bawang Putih



Untuk bahan-bahan menumis...korang perlukan satu labu bawang putih..korang cincang ler halus-halus..mcm saya..slalunya saya tumbuk jer guna batu lesung sampai hancur..lagi puas ati..

Tomato



Slalunya saya akan gunakan 2 biji buah tomato..saya potong dadu..

Prego Kimball

Slalunya saya gunakan cap ni la...CAMPBELL PREGO TOMATO, BASIL&GARLIC sedap..dan ngam-ngam la untuk skali makan..

Cili Boh atau cili giling


Selalunya saya gunakan satu sudu cili boh saja..ikut korang la..nak pedas..korang letak la dua tiga sudu...

Mixed Herbs



Slalunya saya gunakan mixed herbas cap ni..ini pun ikut korang ler..nak rasa lebih korang tuang ler lebih sket...

Meatball



Memandangkan encik suami mementingkan produk halal..maka kami telah membeli meatball ni di kedai azzain bawah opis aboh saya..dan hasilnya amat memuaskan..licin menjilat pinggan...

Cheddar Cheese Kraft



Saya slalunya gunakan cheese ni..tapi kalau dpt yg dah parut lagi senang..memandangkan kat umah takde tempat nak parut tu..gigih la saya parut guna garfu..korang ada????

Ok..barang-barang sumer korang dah tau..skrg saya akan bgtau cemana nak masak mender ni..memula skali korang rebusla spaghetti tu..jgn luper letak minyak sket..sementara tunggu speghetti masak...korang panaskan kuali..letak minyak sket..n tumisla bawang putih cincang td..agak-agak dah naik bau bawang putih tu..korang letak la satu sudu cili boh atau cili giling...biakan seketika..pastu korang tuangkan kimball prego td tu...masukkan tomato...pastu jangan luper letak gula dan garam secukup rasa..x lupa jugak mixed herbs..pastu baru la korang letakkan meatball..agak2 nampak dah mendidih tu tutup jer la api dapur tu...ok..dah siap utk dimakan..jangan lupa taburkan cheese yg dah diparut td atas speghetti korang itu..selamat mencuba....


Spaghetti Meatball


Sumber Gambar: Pokcik Google



1 comment: