Saturday, October 9, 2010

Milk Shake..

Korang suka minum milk shake?tak kira la chocolate shake ke stoberi kaa..vanilla kaaa...sebelum ni kalau kat U*M ni..saya dan kengkawan slalu la tunggu abg KOPI SATU parking depan p**********n nii haaa...dalam seminggu tu kerap jugak la saya melaburkan duit dekat dorang..saya bukan penggemar kopi tegar..saya cuma minum chocolate blended sajer..disebabkan harganya yang mahai..maka..saya terpaksa catu kekerapan minum chocolate blended tu..padan muka..yg murah ada..yg mahai jugak tekak ni nakk..haihhhhhhh...Awal bulan Oktober kakak saya yang no. 2 telah menceritakan keenakan milk shake buatan sendirinya..dengan perasaan penuh teruja saya mendengar..dan minggu seterusnya kami adik beradik pun telah melaburkan duit membeli:

Memula skali pi kedai yang jual barang-barang bakery..mana lagi kedai yg jual mender tu sumer kalau tak kat YUMMIE bakery..ni la kedai yang paling besar kat Bangi ni haaa...memula rembat whipped cream..
Hasil rembatan kedua ialah chocolate syrup..kiteorg rembat brand HERSHEYS..disebabkan nak buat chocolate milk shake..harusla beli chocolate syrup..x kan nak beli stoberi syrup pulak...


Lepas tu kena beli susu..nak sedap korang guna susu ni ye kawan kawan..yg ini x do jual kat kedai bakery tadi..so menyinggah la kiteorg kat PETRONAS semata-mata nak beli susu ni haaa..

Dan yang paling penting ialah ais..bukan rumah kami x der ais yer kawan-kawan..tapinya kena la carik ais kiub or ais yang kecik-kecik supaya cik blender tidak terseksa untuk memblend nanti..
Ok..barang-barang sumer dah setle..camner pulak nak membuat nya..cara-caranya..memula korang letak dulu ais krim..ikut korang la berapa scoop pun..contoh kalau saya nak buat satu mug besar..saya akan letak 4 scoop ice cream coklat brand WALL's..nak sedap sila gune ais cream wall's cap NESTLE kureeeng sket ye kawan-kawan..Gambar ice cream wall tak ingat nak tempek..ater nyer...takkan korang tatau cemana rupa ice cream wall's tuu..masukkan ice cream tu dlm blender ye kawan-kawan..korang nak gune blender yang biasa korang kisar bawang pun buleh..kat sini saya gunakan blender khas utk buat smoothiess...dah masukkan ice cream..korang masukkan suku cawan susu HL tadi...lepas tuu..baru la korang masukkan coklat syrup td..yg ni ikut korang la nak letak berapa sudu..kebiasaannya saya cuma letak 2 sudu besar..kang kalau terlebih..manis pulak..dah masuk coklat cair..last skali korang letak la ais..sket dah ler ice tuu..tapi ikut tekak masing-masing ler..nak lebih..letak la lebih..dah masuk sumer bahan-bahan tadi..apa tunggu lagiii..blend ler...dah siap blend..korang letak la dalam gelas cantik2 ala-ala mcm korang minum kat starbuck tuu..dah siap tuang..baru la korang spray whipped cream tu dekat atas..nak nampak sedap mata memandang n sedap tekak korang nak telan..hiaslah dengan buah ceri or taburkan sedikit chocolate rice..lepas tu..buleh minum..apa diaaa??mana gambar gambar milk shake hasil tangan saya??ada..tapinya tak cantik sbb saya guna mug comot..so gambar tidak boleh dipaparkan di sini..nanti kalau saya buat lagi..saya akan tempekkan kat sini ok?sekian resepi utk kali ini..lenkali saya bagi resepi lain pulak...bubye..

2 comments:

  1. patut la sedap hang nyer choc shake...kang buat lebih jangan lupa jiran sebelah lagi ye...hhehehe..cawan pun lum pulang lagi ye..

    try yg serbuk choc shake yang da siap..rasenya kurang umpphh la..

    ReplyDelete
  2. cit..hang p pakai serbuk buat apa??kang aku buat stoberi shake plak sue...aku bg kat ko satu mug beso nanti..tapinyer ko kena share 3 org la..hahahaha...

    ReplyDelete